Kolik bylo loni nehod na Jadranu
Kolik se stalo za loňský rok nehod na chorvatské straně Jadranu? Kolik bylo kolizí, kolik lodí najelo na mělčinu, kolik se jich potopilo? A jak vypadá nejtragičtější statistika za minulý rok?
Zprávu za loňský rok vydalo chorvatské Ministarstvo mora, prometa í infrastrukture. V porovnání s rokem 2019 pokleslo množství záchranných akcí o 21,5 %. Důvodem byl menší provoz na moři způsobený koronavirem.
MRCC Rijeka koordinovalo za uplynulý rok celkem 480 záchranných akcí. Celkem bylo zachráněno 428 osob, mezi nimi 16 zraněných. Pro 28 osob již přišla pomoc příliš pozdě. V 6 případech šlo o potápěče.
Všechny kapitanáty hlásí proti roku 2019 pokles. Až na Šibenik, kde došlo k nárůstu o 3 případy. Největší počet záchranných operací řešil kapitanát v Zadaru (34,17 %).
Ze záchranných operací jde nejčastěji o rychlý převoz pacientů za lékařskou pomocí. Celkem jde o 36,7 % akci.
Za uplynulý rok není evidován nikdo nezvěstný na moři. Ve 12 případech došlo ke srážce, bylo zaznamenáno 48 případů najetí na mělčinu, 20 plavidel šlo nenávratně ke dnu. V 11 případech šlo o požár na plavidle a 42 případů se týkalo závady na motoru, respektive celém pohonném ústrojí. V některých případech šlo o banalitu, jakou je nedostatek paliva. Nejvíce záchranných operací se týkalo rekreačních plavidel (52 %).
Vidíme-li, co se občas na moři děje, jde vlastně o dobrá čísla.
Foto Daniel Vodička
4625
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize
Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.