Když odejde kormidlo
Na závěr jednoho z našich kurzů se na vjezdu do maríny Seget ozvala rána a přestalo reagovat kormidlo. Stalo se to ve chvíli, kdy jsme vplouvali mezi lodě.
Zjištění trvalo pár desítek vteřin. Protože jsme se právě otáčeli na zpětný chod, nejprve to vypadalo, že zatím jachta nereaguje na pokyny kormidelníka, že příď snáší vítr. Až po chvíli kormidelník nahlásil: „Něco je s kormidlem.“ Až tehdy jsem si spojil nedávný zvuk s nehodou.
Foto Lodní noviny
Na tyči spojující obě kormidla je připevněno táhlo, na kterém se uvolnila matka.
Protože hrozilo, že vrazíme do kolem stojících jachet, nebylo mnoho času. Zařadili jsme přední chod a pomohli vedení jachty příďovým propelerem. Bylo by možné použít autopilota, ale v té chvíli jsme neznali rozsah závady a nebyl čas na zjišťování. Odpluli jsme před marínu do místa, kde jsme nepřekáželi a zakotvili jsme.
Začali jsme zjišťovat závadu. U táhla kormidla se odšroubovala matka a táhlo od kormidelních kol se uvolnilo z tyče spojující oba listy kormidel. Při té příležitosti spadl řetěz z osy kormidla. Řetěz zajišťuje přes ozubené kolo převod z kormidelního kola na táhlo ke kormidlům. Spadlý řetěz zablokoval volný pohyb kormidel.
Protože přístup k ozubenému kolu na ose kormidelního kola je u Sun Odyssey 440 mírně řečeno nesnadný, nenašli jsme na lodi nikoho s dostatečně pavoučí rukou, aby se o nahození řetězu pokusil. Proto bylo třeba toto nechat na servisních technicích.
Foto Lodní noviny
Vedení řetězu do kormidelního sloupku, do kterého se nepodařilo dostat rukou kvůli nasazení řetězu na ozubené kolo na hřídeli kormidelního kola.
Rozhodoval jsem se, jestli zajet na místo v maríně s nouzovou pínou. Protože pína je krátká a kormidlování především na zpátečku je dost náročné, rozhodl jsem se nechat zajetí lodi na místo na zaměstnanci charterové společnosti, kterému asistoval druhý na člunu.
Nakonec se ukázalo, že vedení této konkrétní jachty bylo s pínou snadnější, než jsem očekával. Přesto jsem vycházel z toho, že je lepší nechat případné problémy na místním pracovníkovi, než se s tím trápit sám. Konzervativní rozhodnutí, o kterém si však myslím, že bylo správné.
1342
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.