Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Chod všech navigačních přístrojů je při takovém závodě jednou z podmínek úspěchu. Společně jsme se po ránu dali do hledání příčiny. V článku se pokusím poskytnout základní vhled do problematiky a vůbec do způsobu uvažování, když jako kapitán hledíte na nefunkční motor a přemýšlíte, co s tím. Podotýkám, že na vodě máme omezené možnosti v rámci proveditelných servisních úkonů. Jde tedy primárně o to, pokusit se ověřit, jestli se nejedná o méně závažný problém, který zvládneme opravit svépomocí.
Statisticky jsou dvě nejpravděpodobnější a nejčastější příčiny, proč motor za plavby nejde nastartovat. Tím prvním je závada na elektrickém okruhu a tím druhým je problém na palivovém okruhu.
Naším úkolem bude nejprve poznat, na jakém okruhu se problém nachází a poté se začít věnovat detailnější kontrole jednotlivých komponentů. To, že se pravděpodobně jedná o problém na palivovém okruhu, bude indikovat následující:
- Zapnutí žhavení, nebo tlačítka on/off na startovacím panelu zapne displej a kontrolky
- Elektřina je tedy přítomná ve spínací skříňce
- Při pokusu o startování se bude motor snažit nastartovat
- Elektřina se tedy dostane od baterek, pojistek, ke spínací skříňce a od ní až ke startéru se solenoidem
- Projev startování může být různý
- Motor se točí, ale nechce nastartovat
- Pomalé cvakání startéru
- Rychlé cvakání startéru
Důležité ale v tento moment je, že elektřina se dostala k motoru. Proto bude problém pravděpodobně na cestě paliva, které při startování „nespolupracovalo“. Tedy nedodalo buď žádnou, nedostatečnou, anebo zavzdušněnou směs a motor nenastartoval.
Jdeme tedy projít cestu paliva. Nejčastější příčinou, zvláště při delších plavbách, nebo průjezdu bouří (jako na RMSR) bývá zavzdušnění motoru, na které se zaměříme. Nafta se v nádrži napění, do motoru dotlačí spoustu vzduchu a motor nenastartuje.
Foto archiv
Manualní pumpička na naftu a povolený odvzdušňovací šroub u filtru.
Na řadě je tedy odvzdušnění palivové soustavy. Primární odvzdušnění se provádí mezi palivovou podávací pumpičkou, která má na sobě externí pumpičku pro pumpování paliva a jemným palivovým filtrem. To je ten na bloku motoru, většinou bílý a zpravidla umístěný vertikálně. (Horizontálně je filtr olejový). Na něm se nachází odvzdušňovací šroubek, který je třeba povolit a poté pumpovat pumpičkou, dokud nezmizí bublinky a nevytéká pouze nafta. Některé motory externí pumpičku nemají a palivo se popohání přímo na filtru, kde se mačká velký černý gumový „knoflík“.
Jakmile máme hotovo, při zmáčknutí páčky vytéká pouze nafta, šroubek dotáhneme a můžeme zkusit nastartovat. Pokud máme štěstí, povedlo se a motor běží.
Pokud nemáme, což byl případ i během Rolexu, musíme pokračovat na tzv. sekundární odvzdušnění. Vzduch se nám dostal i do okruhu vysokého tlaku paliva a je potřeba se ho zbavit. Musíme tedy povolit matice na jednotlivých vstřicích nahoře na motoru. Stačí jen o pár závitů. Jakmile máme povoleno, musíme chvíli startovat (točit klíčkem, nebo mačkat tlačítko start). Motor samozřejmě nenaskočí, ale vysokotlaké palivové čerpadlo tlačí palivo do střiků a vytlačí ven i nežádoucí vzduch. Poté stačí už jen dotáhnout všechny matice vstřiků a zkusit nastartovat. My jsme měli kliku, motor naskočil a kluci mohli zase během závodu dobíjet.
Pokud motor naskočí, chvíli běží a poté zase chcípne, bude problém pravděpodobně v palivových filtrech. Často se totiž stává to, že se v nádrži všechno zvíří (kal, nečistoty, kondenzovaná voda) a filtry se pak zanesou.
Foto archiv
Primární palivový filtr.
Ideální je odpustit z filtru palivo a podívat se v jakém je stavu. Pokud je palivo znečištěné, je potřeba filtry odmontovat a ideálně vyměnit za nové, dolité čistou naftou. Vždy si zavřeme přívod paliva na nádrži, než se do výměny pustíme. Pokud nové filtry na palubě nemáme, pokusíme se alespoň vyčistit a vylít stávající obsah. Po výměně filtrů nesmíme zapomenout, že se do okruhu dostane spousta vzduchu a musíme zase vše odvzdušnit. Tentokrát by však mělo stačit odvzdušnění primární, tedy palivová podávací pumpička a jemný filtr.
Vojta Sládeček je instruktorem na našich kurzech údržby a servisu lodních dieselových motorů.
A jak to bude vypadat a jak postupovat, pokud se projeví problém s elektrikou? Na to se podíváme v příštím článku.
840