Když je ostrov v cestě
Co se stane ve chvíli, kde se větru postaví do cesty ostrov? Jak se v takopvé chvíli změní směr větru a samozřejmě také jeho rychlost? Na jedné straně ostrova bude foukat více a na druhé méně. jak poznáme, jak to s větrem bude?
Co dělá vítr na rozhraní moře a pevniny si jednoduše vysvětlíme na příkladu ostrova, který stojí větru v cestě. Gradientový vítr vane od severu (vítr způsobený tlakovým gradientem vanoucí ve výšce, kde není ovlivněn třením o zemsklý povrch). Vítr nad hladinou moře je mírně stočen k západu (vlivem tření se stáčí směrem ke středu níže o cca 15°), vítr nad pevninou je cca severozápadní (vlivem tření se stáčí směrem ke středu níže o cca 30 - 45°). Tento směr větru znamená, že západně od ostrova je tlaková výše a východně tlaková níže.
Na východní straně ostrova (vyznačeno červeně) se bude vítr nad pevninou a nad mořem sbíhat. Jde o konvergentní stranu ostrova. Z toho důvodu zde bude vítr sílit.
Naopak na západní straně ostrova (vyznačeno zeleně) se bude vítr nad mořem a nad pevninou rozbíhat, proto zde bude vítr slabší. Jde o divergentní stranu ostrova.
Vítr nad mořem a nad pevninou není tedy jen jinak silný, ale má také jiný směr. To může mít následně zpětně vliv na jeho rychlost.
4839
Související články
Lokální větry ve Středomoří
Lokální větry ve Středomoří
Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.
Co dokáže autopilot
Co dokáže autopilot
Autopilot je nejlepší přítel na palubě. Zmáčkneme AUTO a jedeme. Není třeba stát za kormidlem, soustředit se na vedení lodi. Jste-li sóloví jachtaři, je nezbytný. Víte ale, co vše autopilot dokáže?