Když elektronické mapy chybují
V týdnu jsme v jednom článku řešili, jestli má papírová mapa stále smysl. Reakce na Facebooku byly početné. Rád bych se do diskuze připojil s kolizí nákladní lodě a vrtné plošiny v Mexickém zálivu, která byla vyřazena z provozu.
7. ledna 2021 vrazila loď Ocean Princess do vyřazené plošiny na těžbu ropy a plynu SP-83A. Plošina byla opuštěná, na lodi ke zranění nedošlo. Přesto vznikla škoda 1,5 milionu USD. Ukázalo se, že plošina nebyla zobrazena na elektronických mapách NOAA, které na můstku byly používány v systému ECDIS. Byla však zakreslena na papírové mapě British Admiralty.
Je třeba dodat, že NOAA neměla plošinu zakreslenu ani na papírových mapách od roku 2010. Nejde tedy jen o chybu elektronických map.
Zdroj Navionics
Vypadá to, že se východní znaky splašily.
Ale pojďme se podívat ještě na další nepřesnosti. Čtenář Jiří Sklenář nám poslal náhled z Navionics. Dva východní kardinální znaky na pozici západně od útesu se zdají být nebezpečnou mýlkou. Většina charterových jachtařů chybu nepozná, protože nezná kardinální znaky.
Zdroj Navionics
Křížek značící skálu na hladině je v hloubce 14 - 16 m
A podívejme se také k ostrůvku Žižanj (jižně od Pašmanu). Mělčinu s kardinálním znakem najdeme i na papírových mapách. Východně od mělčiny je na hloubce 14 – 16 m křížek se čtveřicí teček. Tato značka je na mapách vyčleněna pro útesy, které jsou při CD na hladině. To by ovšem znamenalo, že je u Biogradu jeden z největších odlivů na světě. A navíc se to podařilo utajit!
Ne, konec srandy. Chyby jsou všude. A podle elektronických map jezdíme všichni. Jen se mi stává, když se mi něco nezdá, že se stále ještě podívám do papírové mapy. A jak jsem psal v minulém článku, pro celkový přehled je papírová mapa lepší než displej telefonu. Speciálně pro ty, kterým chybí zkušenosti.
Je jen jeden velký nedostatek papírových map, kterého jsem si všiml až v posledních letech. Když za horšího osvětlení mžourám na papírovou mapu, zjišťuji, že známá dvouprstá funkce ZOOM tu nefunguje.
1948
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.