Když čelen překáží
Kratší či delší čelen se objevuje na přídích stále většího počtu jachet. Pomáhá při manipulaci s kotvou a vytahují se na něj plachty typů Code 0, nebo genaker. Má ale i svá negativa. Projevují se, jak jinak, v přístavech.
Standardní způsob odplouvání od mola, u kterého stojíte bokem a tlačí vás na něj vítr, je přes příďový spring. Poslední lano, které máte vyvázané je příďový spring. Na přídi máte fendry, zařazený přední chod, stočené kormidlo k molu. Tlačíte příď na molo a záď se vám vzdaluje, dokud nemůžete vycouvat.
Teď si představte, že tento manévr děláte u mola, které je vyšší než příď vaší jachty. Při manévru s příďovým springem dříve, či později do mola čelenem narazíte. Manévr lze provést, ale musíte být opatrnější a musíte začít couvat od mola dříve. Za určitých situací nemusíte být stočeni dostatečně. V takové situaci můžete zažít nepříjemné trápení.
Na druhou stranu je třeba říci, že moderní jachty vybavené čeleny jsou obvykle také vybavené dvojicí kormidelních listů. Na nich pak manévr se springem příliš nefunguje. Také z toho důvodu jsou obvykle vybaveny příďovými propelery.
Další nevýhodou čelenu je prodloužení lodě. V přístavech mohou nastat potíže, vy však nejste schopni čelen ochránit fendry. V přístavech je čelen pro zlost.
1800
Související články
Jak je to s odpadem na jachtách
Jak je to s odpadem na jachtách
Odstraňování odpadů z jachet na moři dle přílohy V k úmluvě MARPOL 73/78
Potopená jachta u Ostie
Potopená jachta u Ostie
Dvacetimetrová jachta se potopila asi míli od Ostie v Itálii a my víme proč.
Probuzení na útesech
Probuzení na útesech
Dnes ráno v 06:35 kontaktuje MRCC Rijeka kapitán motorové jachty Code (Sunseeker, 28 metrů délky). Hlásí nehodu. Jím vedená jachta je tak do půlky trupu posazená na ostrůvek Pijavica nedaleko Trogiru.