Kdy přichází bouřky?
Proč jednou nebezpečí bouřek hrozí a jindy nikoli? Víte, kdy se mohou bouřky dostavit? Pojďme se podívat na tři druhy bouřek. Jedny jsou spojeny se studenou frontou nebo oblastí tlakové níže, dále zde jsou bouřky, jejichž vznik má na svědomí typ vzduchové masy, a třetí jsou slabší bouřky, nebo přeháňky v pasátové oblasti.
Bouřky na studené frontě
Tyto bouřky souvisejí s prudkým vertikálním prouděním na začátku studené fronty. Jachtaři vědí, že studená fronta přináší změnu směru větru z jihu na jihozápad, západ až severozápad a s touto změnou přichází také pokles teploty, který může být i velmi prudký. Vrcholy bouřkovým oblaků cumulonimbus zasahují velmi vysoko, i více než 10 000 m. Čím je bouřka vyšší, tím je také silnější, tím bouřlivější jsou její projevy. Vrchol cumulonimbu je přetažen větrem daleko před samotnou bouřku a dává tak jasné varování o jejím příchodu. Často je v odborné literatuře vrchol bouřkového oblaku označován jako kovadlina, kterou z dálky připomíná.
Zasáhne-li cumulonimbus až do tryskového proudění jet stream, které se pohybuje rychleji než studená fronta, od fronty se vzdálí. Bouřky pak mohou předcházet frontu i o několik hodin. Mezi bouřkami (squall line) a frontou bývá klid. Pokud tento klid trvá déle než 3 – 4 hodiny, vytvoří se před frontou další bouřky.
Bouřky spojené se vzduchovou masou
Pokud je vzduchová masa nestabilní, vhodná pro vznik bouřek, vznikají nad pevninou odpoledne a navečer. Jde o bouřky, které se nepohybují příliš rychle a navečer po ukončení brízy se přesouvají k pobřeží.
Bouřky v pasátech
Jsou obvykle menší, méně vyvinuté a slabší, než například bouřky spojené s frontou. Znovu platí, že čím je cumulonimbus vyšší, tím bude bouřka silnější. Tyto bouřky se obvykle pohybují z východu na západ. Nejsilnější bývají dvě až tři hodiny před východem slunce. Nejslabší jsou dopoledne a v první části odpoledne.
Článek je zpracován podle semináře US Safety at Sea, který připravil Stan Honey a Ken Campbell
11533
Související články
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?