Kdo bude první v cíli
Vedoucí jachty závodu Transat Jacques Vabre mají před sebou poslední den na moři. Překvapivě nepropluje první cílem jeden z největších a nejrychlejších trimaranů třídy Ultime, ale jen poloviční trimaran Ocean Fifty.
Letošní ročník závodu Transat Jacques Vabre doznal jednu velkou změnu. Aby se srovnaly časy dojezdu do cíle, byly vytyčeny tři různé trasy. Nejrychlejší Ultime trimarany měly před sebou 7930 mil dlouhou plavbu. Menší trimarany Ocean Fifty a třída 60 stop dlouhých jednotrupých jachet IMOCA 5730 mil a nejmenší 40 stop dlouhé Class 40 čekala cesta dlouhá 4562 míle.
Dnes v noci protnou nejrychlejší jachty cílovou čáru. Díky mírnému počasí po celou dobu závodu propluje jako první cílem trimaran Primonial Seba Rogues a Matthieu Soubena, které chybí do cíle 250 mil a pluje dvacetiuzlovou rychlostí. Nejrychlejší jachta Ultime Maxi Edmond de Rothschild ztrácí na poloviční Primonial více než 200 mil. To už s největší pravděpodobností nedožene.
Technické problémy řeší druhá loď z amerického týmu 11th Hour Racing Malama (Alakai odstoupila se zlomeným stěžněm). Hlásí problémy s kýlem, je odlomená odtoková hrana, a musí plout omezenou rychlostí, aby nedocházelo k vibracím. Z místa v první pětce a ztráty na vedoucí Linkedout 50 mil je to 7. místo a ztráta téměř 670 mil.
Ve třídě Class 40 si vede výborně bývalý chorvatský lyžař Ivica Kostelić na Croatia Full of Life. Pluje na jachtě Mach 40 navržené Samem Manuardem. Jachta byla na vodu spuštěna v roce 2013. Od té doby došlo k ohromným změnám, nové jachty mají odlišné tvary trupu a jsou rychlejší. Navzdory stáří jachty bojuje Ivica o první desítku. Momentálně je na 13. místě, na první ve své třídě ztrácí méně než 100 mil.
Ve třídě IMOCA se rozhodne mezi trojicí LinkedOut, Apivia a Charal. LinkedOut zbývá do cíle 1000 mil a náskok na druhé místo má skoro 100 mil. Třetí Charal ztrácí na stříbro 16 mil. Čtvrtá Arkea Paprec zaostává za LinkedOut téměř 500 mil.
Polohu lodí najdete zde.
1774