Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.
Osa, okolo které se jachta otáčí, není neměnná. Při plavbě vpřed se bude pohybovat někde v přední části kýlu. Hezky je to vidět při použití prop wash. Jachta stojí, vytočíme kormidlo vlevo, zařadíme krátký, ale razantní přední chod a jachta se stočí. Záď proud vody odhodí vpravo a příď se stočí vlevo. Pohyb zádě je cca stejně výrazný jako pohyb přídě.
Při použití příďového propeleru je situace jiná. Primární pohyb lodě vychází od přídě a osa otáčení se posouvá dále k zádi. Mohli bychom říci, že někam k hlavní lukně. Pro větší zřetelnost jsme v grafice posunuli osu otáčení až na začátek kokpitu.
Vidíte, že nejde jen o pohyb přídě, proti přídi se pohybuje také záď. Její pohyb není tak výrazný, jako v případě využití kormidla, ale stále tam přetáčení zádě je a my s ním musíme počítat a mít na něj místo. Ať již zajíždíme do řady jachet, nebo se například snažíme odplout bokem od mola. Záď se bude pohybovat.
532
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?