Každý řetěz je jen tak pevný…
Můžete mít vynikající kotvu Rocna Vulcan a stejně skončíte na kamenech. Neutrhne se kotva, ale šekl spojující řetěz s kotvou. Výsledek je horší, než kdyby nedržela kotva, ta alespoň povoluje postupně.
Ruda Stříteský objevil na jachtě Nauticat 42 o výtlaku 16 tun prasklý šekl spojující kotvu s řetězem. Na přídi jachty je kotva Rocna Vulcan o hmotnosti 33 kg, řetěz má 10 mm. Použitá spojka je dimenzována na zatížení 5000 kg.
Jen pro představu bych rád uvedl, že na jachtě Bavaria 46 Cruiser jsme naměřili na plný plyn na přední chod tah odpovídající cca 700 kg. Přibližně, samozřejmě.
Foto Rudolf Stříteský
Nenápadná, ale vážná závada na přídi
Pokud vám přestane držet kotva, jachta se začne posouvat po větru. Obvykle pomalu. Můžeme si toho všimnout sami (na tvrdém dně je to v přední kajutě slyšet), nebo spustí kotevní alarm a je čas zareagovat. Podobné selhání, jaké vidíte na snímku, bude velmi rychlé. Kotva drží, drží a najednou nedrží. Dle vzdálenosti od břehu vůbec nemusí být čas zareagovat.
Proto je třeba na těchto spojkách nešetřit. Visí na nich celá vaše loď a v některých chvílích i život. To, co je někdy vidět na přídích charterových jachet, je jen alibi. Je to nebezpečnější než nic.
Na 10 mm řetěz se může cena nezbytné spojky vyšplhat i nad 10 000 Kč. Je to hodně. Je to ale příliš?
A nezapomínejte občas na kontrolu. Deformace znamená potřebnou výměnu.
883
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.