K čemu slouží otěžový vozík?
Plujete na plachty, gena za předním lemem flatruje. Přitáhnete na otěži, flatrování přestane. Spodní špiony vlají vodorovně dozadu, jachta se rozjede. Při bližším pohledu zjistíte, že vršek geny ale spokojeý není. Loď by mohla plout ještě rychleji. Co s tím?
Ke správnému trimu geny nestačí dotáhnout otěž. Otěž vede přes posuvné kladky, otěžové vozíky. Abyste upravili trim v celé výšce plachty, je třeba si hrát právě s posunem těchto vozíků.
Podívejme se na jachtu číslo 2. Špióny jsou v celé výšce plachty dobře. Otěžový vozík je ve správné pozici. Otěž dotahuje plachtu v takovém úhlu, že rovnoměrně dotahuje zadní i spodní lem plachty. Plachta je správně vytrimovaná a dává maximum.
Nyní půjdeme na jachtu číslo 1. Otěžový vozík je daleko vzadu. Úhel tahu otěže je takový, že je mnohem více dotahován spodní lem plachty. Znamená to, že gena se v horní části otvírá, zadní lem je v horní třetině příliš volný. Vnitřní špion stoupá, plachta je otevřená, vypouští vítr, kosatka ztrácí výkon. K dosažení požadovaného stavu je třeba posunout otěžový vozík dopředu.
Jachta číslo 3 má vozík příliš vpředu. Otěž dotahuje především zadní lem. Horní vnější špion se plaší. Posun vozíku dozadu by vše opravil.
Situace v praxi ale není tak jednoduchá. V praxi někdy není požadováno, aby byla jachta vytrimována jako číslo 2. Vítr může být příliš silný, mohou být velké vlny a pak i jiný trim je správný. To ale necháme na někdy jindy
11925