Jsou neuvěřitelně rychlé
Vyplujete z Bretaně, počasí má daleko k ideálu, a přesto jste za 3 dny na Kanárech. Takovou loď by chtěl každý.
Sólový závod kolem světa Arkea Ultim Challenge má za sebou první tři dny. Vedoucí pětice je na úrovni Kanárských ostrovů. Počasí přitom nebylo ideální. První den slabý vítr, v noci nestabilní, druhý a třetí den souboj s vysokým tlakem vzduchu, tedy se slabým a nevypočitatelným větrem. Přesto má vedoucí pětice za sebou více než 2000 mil. Kdo z nás to kdy dal…
Moderní foilující Ultim trimarany dosahují až nepochopitelných rychlostí. Stačí vítr ke 20 uzlům, aby letěly 30 – 40 uzlů. Maxima se přitom pohybují mezi 40 a 50 uzly. Většina hlučných a zadýchaných motorových člunů by jen sledovala, jak se k nim zezadu blíží a předjíždí je plachetnice.
Minulé dva dny západně od Pyrenejského poloostrova určovala postup tlaková výše. Kdo něco ví o meteorologii, tak ví, že to nejsou podmínky pro rychlou plavbu. Stačí však, aby na 3 hodiny zafoukalo a trimarany si odškrtnou z plavby kolem světa dalších 100 mil.
Svého času bylo pro vytváření rekordů kolem světa třeba nacházet místa s větrem kolem 30 uzlů. Dnes ne. 20 uzlů je ideál. Silnější vítr znamená rozbouřené moře, které nedovoluje plout plnou rychlostí.
Díky ohromnému rychlostnímu potenciálu se těmto lodím vyplatí velké zajížďky při hledání ideálních podmínek pro rychlou plavbu. Než křižovat 1000 mil proti větru, je lepší uplout 2000 mil na bočák. Je to rychlejší a zároveň, a to je mimořádně důležité, to šetří materiál.
Paradox
Navzdory tomuto rychlostnímu potenciálu tu však stále jsou letité a dosud nepřekonané rekordy. Absolutní rekord v plavbě kolem světa drží od roku 2017 trimaran IDEC Sport vedený Francisem Joyonem. Jde přitom o loď postavenou v roce 2006. Klasický trimaran, Bez foilů.
Dále je tu sólový rekord na stejné trati. Drží ho trimaran Macif vedený Francoisem Gabartem. Také tento rekord je z roku 2017. Trimaran Macif byl spuštěn na vodu v roce 2015. V závodu Arkea Ultim Challenge nastupuje pod názvem Actual.
Rekord v plavbě přes severní Atlantik drží trimaran Banque Populaire V vedený Pascalem Bidégorrym. Rekord vznikl již v roce 2009 a má hodnotu 3 dny, 15 hodin a 25 minut.
Nejpřekvapivější je, že stále odolává i rekord v počtu mil uplutých za 24 hodin. Přitom jde o rekord, který je postavený na absolutní rychlosti. Tento rekord vznikl při rekordní plavbě Banque Populaire V přes severní Atlantik v roce 2009. Ten má hodnotu 908 mil.
Proč tyto rekordy uvádíme? Protože rekordy drží navzdory tomu, že moderní trimarany Ultim jsou v přímém srovnání výrazně rychlejší než držitelé těchto rekordů. Rychlost je pro překonání těchto rekordů nezbytnou, ale nikoli jedinou podmínkou.
Uvidíme, jestli bude s extrémně rychlými jachtami možné překonat hranici 1000 mil za den. Nemyslím při tomto závodě. V příštích… Řekněme 5 letech…
510
Související články
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jakou výšku mají nejvyšší vlny? Dlouho se myslelo, že 10 metrů. V minulém století se zjistilo, že toto číslo je šeredně podceněné. Bylo třeba hodně přidat. O kolik? Kde je hranice možného?
Tragická nehoda v Benátkách
Tragická nehoda v Benátkách
V Benátkách došlo k tragické nehodě závodního motorovéhu člunu, při které zahynul sedmašedesátiletý držitel několika světových rekordů Fabio Buzzi a další dva členové jeho týmu. Jejich člun narazil v rychlosti 80 uzlů na nízký kamenný vlnolam, který chrání protipovodňovou hráz zavírající benátskou lagunu v případě nebezpečí záplav.
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
Absolutní rekord kolem světa drží plachetnice a má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Motorová loď je mnohem pomalejší. O kolik?