Jirka Pacák už je zase na moři...
Kurzy Lodních novin už běží. Půlka března a první dva praktické kapitánské kurzy jsou v plném proudu. Čtyři kurzisté na palubě, každý vlastní kajutu. Hned celou neděli se pilovali přístavní manévry a v tom se bude pokračovat celý týden. Jeden kurz vede snad všem dobře známý Pacák Jiří, na druhé lodi mu sekunduje Dan Přívara.
Celá neděle byla věnována přístavním manévrům. K molu, od mola, k molu, od mola, k molu… Až se všem zatočí hlava. Podle nás jsou přístavní manévry alfou a omegou kapitánského kurzu, proto ten dril. Díky tomu, že jsou na kurzu jen 4 účastníci, každý stráví za kormidlem dostatek času a všichni se rychle protočí. No a pokrok v neděli pak znamená, že celý týden již s lodí zajíždějí do přístavů kurzisté.
Přístavními manévry se však nekončí po neděli. Opakování bude probíhat celý týden. Manévry jsou největší stres a je třeba získat jistotu. Bez toho je rodinná dovolená (nebo dovolená s přáteli) neklidná, obavy z přístavů, divočina na palubě. Myslím, že to mnozí znají.
Vítr zatím kurzu přeje. Vypadá to na 10 – 20 uzlů během celého týdne, tedy ideální jachtařské podmínky. Inu, březen je větrný měsíc. Dnes a zítra bóra, ve čtvrtek a pátek jihozápad a západ.
Vedle přístavních manévrů je na programu trim plachet, obraty, manévry, kotvení, samozřejmě check in a check out se všemi jeho tajnostmi, práce s lany, správné uzlování po celý týden, záchranné vesty a jejich použití (na palubě máme pro každého samonafukovací vestu), dennodenní rozbor metea, refování plachet, muž přes palubu, něco o pyrotechnice, teorie havárií, samozřejmě COLREG a navigace, plavba ve ztížených podmínkách a nezbytná – BEZPEČNOST.
Během našich kurzů se nevydáváme na dlouhé a monotónní plavby, ale snažíme se maximálně pracovat a procvičovat. Čas je třeba využít na maximum.
Pokud máte o naše kurzy zájem, máme jedno volné místo na kapitánském kurzu již od soboty a jinak v průběhu dubna se nám jeden termín uvolnil na přístavních manévrech v Chorvatsku.
559
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Jak si nenamotat mooring
Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?