Jiné zajíždění bokem
Zajíždíte-li jachtou bokem k molu, jedete vždy přídí, je to tak? Zkusili jste to někdy zádí? Na zpětný chod? Má to své nezanedbatelné výhody.
Zkuste se někdy při zajíždění bokem otočit a k molu zacouvejte. Týká se to především těch, kteří méně jezdí a chybí jim odhad.
Zajíždíte-li přídí, musíte odhadnout, jak se k molu přiblížit, když se chcete zastavit v místě A.
Vy ale můžete k molu zacouvat a žádný odhad nebudete potřebovat. Budete couvat přesně na místo A. Máte fendry na zádi a dáváte pozor na roh zádě a boku lodi. Zajedete k místu A (není třeba zajíždět až k molu, můžete tam nechat bezpečnou distanc), uvážete si záďové lano, stočíte kormidlo na bok, kterým stojíte u mola a zařadíte přední chod. Vlivem prop wash (proud vody poslaný lodním šroubem na kormidlo) se jachta začne přitáčet přídí k molu. Jakmile je u mola, necháte zařazený plyn, dojdete si pro příďové lano a vyvážete si sami příď.
Pozor. Na lodi s dvojicí kormidelních listů nefunguje prop wash, ale k molu se dostanete díky páce, která vzniká mezi vazákem , na kterém jste na zádi uvázaní a pozicí propeleru. Jen toto nemá takovou sílu, jako zmíněný prop wash.
Nezdá se vám to snadné?
Mnohé další detaily o manévrech najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás to můžeme naučit v praxi na kurzech v Praze, nebo na třídenních kurzech v Chorvatsku.
8312
Související články
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.