Jen den plavby od ledu
Čelo závodu Vendée Globe se pohybuje pouhý den plavby od antarktického ledového příkrovu. Stačilo by otočit kormidlem na jih a za 24 hodin by plavba skončila v ledovém sevření. Na jižní polokouli je léto, ale teplota jen 6°C.
Vedoucí trojice prožívá dnešní den již po druhé. Vedoucí dvojice Yannick Bestaven a Charlie Dalin to zvládli výborně. Oba propluli 180. poledník (hranice změny data) v neděli. Zopakovali si tak neděli, tedy den, kdy se nedělá a na stole je sváteční oběd. Thomas Ruyant na třetím místě již protnul dny dělící čáru v pondělí. Dá si tak dvakrát den ze všech sedmi oblíbený nejméně. Smůla…
Vedoucí trojice halzuje v západním větru podél AEZ (Antarctic Exclussion Zone). Severně je oblast vysokého tlaku bez větru, jižně plot, který nepouští dále. Za třetím Ruyantem je 250 mil mezera. Čtvrtý pluje Boris Herrmann, kterému se podařilo utrhnout Jeanu Le Camovi (ztrácí dalších 35 mil) a Benjaminu Dutreux (dalších 35 mil ztráta). Sedmý Damien Seguin je ještě o 50 mil pozadu. Louis Burton stále opravuje na Macquarie Island.
Boris Herrmann
„Jean Le Cam se na mě zase dotahuje. Vypadá to, že na tomto VMG kurzu je jeho loď trochu rychlejší. Navíc já mám jen 300 m2 velký genaker. Jean má asi 400 m2 spinaker. Může s ním jet o 10°více po větru a získává.“
Thomas Ruyant
„Jsem rád, že jsem vyplul se zásobami na 80 dnů plavby. Situace před námi je složitá. Je to halzovací hra. Vše je o správném tempu a načasování. Mezi tlakovou výší a zakázanou AEZ. Budeme muset proplout středem tlakové výše. Doufám, že se vedoucímu Yannickovi nepodaří se protáhnout pod ní. Problém zde je v tom, že předpovědi nejsou v této oblasti příliš přesné. Proto jsem raději, že v této hře s Yannickem jsem lovec, nikoli kořist.“
Louis Burton
Louis Burton o víkendu zakotvil na závětrné straně ostrova Macquarie. Pustý ostrov hostí jen australskou vědeckou základnu. Burton se nejprve pokusil nechat loď splouvat v závětří ostrova a vylezl na stěžeň, kde potřeboval opravit kolejnici na hlavní plachtu. V mrazivém chladu strávil na stěžni 2 hodiny, ale práci nedokončil. Více již nebylo možné, protože loď byla vynesena ze závětří na vlny. Při druhém pokusu se již rozhodl zakotvit. Navzdory riziku, že se mu nemusí podařit kotvu vytáhnout. Nyní už opravy dokončil a je zase na cestě.
Více o závodu se dozvíte ve středu na přednášce.
Polohu lodí najdete zde.
3324
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.