Jednoduché refování bez chyb
Klasického refování hlavní plachty se někteří bojí. Při správném postupu je to otázka desítek vteřin, maximálně pár minut. Je ale třeba se dobře připravit a vyvarovat chyb.
Příprava je na lodi základ a dvojnásob to platí pro shorthanded (málo početnou) posádku. Co běžně zvládá šestičlenná posádka, mohu zvládnout sám, pokud se dobře připravím. A dobrá příprava znamená i to, že pokud si nejsem jistý potřebností refu při vyplouvání z přístavu, raději ho použiji než bych za pár minut refoval na vodě.
Bavíme se zde o klasickém refování, nikoli o rolovací hlavní plachtě. V takovém případě dávám vždy přednost klasice, tedy nějaké formě zaháknutí předního lemu na hák na goosenecku (kloub mezi ráhnem a stěžněm), před dnes často používaném refování jedním lanem.
Refování jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Při refování jedním lanem hrozí skřípnutí plachty u předního i zadního lemu.
Výrobci udávají jako výhodu refování jedním lanem to, že není třeba přecházet z bezpečí kokpitu ke stěžni. Chcete-li zarefovat dobře, bez rizika poškození plachty, je třeba ke stěžni dojít. Jinak hrozí, že při dotahování refu dojde ke skřípnutí záhybu plachty refovacím lanem. Záhyb plachty může být vtažen do kladky a plachta se roztrhne. Ke stěžni musím proto, abych situaci zkontroloval, případně jí zabránil.
Dalším důvodem, který mluví proti refování jedním lanem, je nemožnost plachtu správně dotáhnout. Lano vede přes mnoho kladek. Je to stejné, jako když se snažíte si dotáhnout již zašněrované brusle. Podívejte se, jak orientačně systém vypadá.
Klasické refování na hák na goosenecku
Grafika Lodní noviny
Klasické refování je snazší a bezpečnější vůči plachtě.
V tomto případě dojdeme ke stěžni, zahákneme oko na gooseneck, dotáhneme výtah plachty. U předního lemu se plachta nemůže nikde skřípnout, vše navíc kontrolujeme. Jednoduchý a spolehlivý systém.
Příprava
Dobrou přípravou na refování jsou značky na lanech v místech refů. Na výtahu, i na refovacím laně. Díky tomu přesně víme, kolik je třeba na výtahu povolit, kam později dotáhnout. Neděláme práci navíc.
Postup
Začneme tím, že si připravíme lana, která budeme potřebovat, tedy výtah a refy. Ujistíme se, že jsou rozmotaná, bez uzlů. Povolíme si kiking.
Musíme plot kurzem, na kterém je možné hlavní plachtu vyvlát tak, aby neležela na sálinzích. Stoupačka je v pořádku, otevřenější kurzy než bočák, budou potřebovat vyostření.
Budeme-li refovat ve dvou, jeden dojde ke stěžni na návětrný bok lodi, použije k uvázání psí kšíry. Nyní povolíme otěž tak, aby plachta začala volně flatrovat.
Povolíme výtah hlavní plachty nad značku v místě refu. Pomocník u stěžně zahákne oko refu na předním refu za refovací hák na goosenecku. Z kokpitu dotáhneme na max výtah hlavní plachty. Potřebujeme ho opravdu utažený.
Pokračujeme z kokpitu dotahováním refovacího lana, tedy spodního lemu plachty. Při dotahování je třeba sledovat, jestli není mezi refem a ráhnem skřípnutý záhyb plachty. Jak už bylo řečeno, mohlo by dojít k jejímu poškození. Refovací lano je třeba opět dotáhnout na maximum. V silném větru chceme, aby byl profil plachty plochý, protože pak méně naklání loď.
Po dotažení refu dotáhneme otěž a vrátíme se na kurz. Pokud je třeba, dotáhneme kiking.
Refování je jednoduché, jen je třeba být dobře připraven a obeznámen s tím, kdo bude co dělat.
980
Související články
Jak je to s odpadem na jachtách
Jak je to s odpadem na jachtách
Odstraňování odpadů z jachet na moři dle přílohy V k úmluvě MARPOL 73/78
Potopená jachta u Ostie
Potopená jachta u Ostie
Dvacetimetrová jachta se potopila asi míli od Ostie v Itálii a my víme proč.
Probuzení na útesech
Probuzení na útesech
Dnes ráno v 06:35 kontaktuje MRCC Rijeka kapitán motorové jachty Code (Sunseeker, 28 metrů délky). Hlásí nehodu. Jím vedená jachta je tak do půlky trupu posazená na ostrůvek Pijavica nedaleko Trogiru.