Jeanneau: Příďové propelery pod mikroskopem
Člen německé šantánové skupiny Santiano Peter Sage plul se svou ženou Baltským mořem z Heiligenhafenu do Olpenitze. Plavba skončila 24. března letošního roku potopením jachty. Jeanneau Sun Odyssey 410 šla ke dnu u Schönbergu poté, co do podpalubí pronikla voda kolem příďového propeleru. Francouzská loděnice se k mediálně sledovanému případu postavila čelem, nicméně zatím odmítá přímou souvislost mezi incidentem a svolávací akcí zahájenou 1. března, v rámci níž u některých modelů včetně SO410 zesiluje instalaci tunelů příďového propeleru.
Trosečníci byli zachráněni díky rychlé reakci německé pobřežní stráže DGzRS. Ještě v březnu byla loď vytažena a odvlečena do Kielu. Na této operaci se podílel tým potápěčů a speciální dánské záchranářské plavidlo Elisabeth Hoj.
O příčinách zkázy, mimochodem naprosto neuvěřitelným způsobem natočené samotným majitelem, nikdo nepochybuje. Již krátce po potopení jachty řekl Sageho právník Jochen-P. Kunze německému Yachtu, že příčinou potopení lodi byl právě špatně nainstalovaný příďový propeler. V rozporu s instrukcemi dodavatele propeleru Sleipner byl tunel pro propeler zvenku pouze přilepen těsnící hmotou, nikoli vlaminován. Vzniklou trhlinou v lepidle pak do podpalubí začala rychle pronikat voda. Zcela potopena byla loď zhruba za deset minut, Sageovo video zachycuje poslední čtyři minuty agónie, během nichž se manželský pár nalodil na záchranný člun.
S těžkým srdcem
Sám Sage průběh nehody vylíčil takto: „Manželka sešla do podpalubí, aby si vzala něco k pití. Najednou jí nohy omýval proud vody. Poté zapnula bilge pumpu, ale voda stále rychle stoupala. S hrůzou jsem si uvědomil, že příval vody už nelze zastavit.“
V následujícím okamžiku selhal kompletně palubní elektrický systém a následně i motor. „Vše nasvědčovalo tomu, že o loď přijdeme,“ uvedl námořník. Zatímco jeho žena připravovala člun, Sage stihl zavolat mobilním telefonem o pomoc. „Pak se ozvalo 'Opusťte loď'. Takový povel nechcete slyšet, ani vydat. Podařilo se nám s manželkou vlézt do člunu. S těžkým srdcem jsme se pustili naší plachetnice a nechali se unášet větrem a proudem.“ Jen o několik minut později se loď potopila.
V době nehody foukal vítr o síle asi sedmi stupňů Bft s vlnami o výšce asi jednoho metru. Moře mělo pět stupňů, vzduch jedenáct stupňů Celsia.
Bude se zkoumat
Loděnice Jeanneau záhy po nehodě vydala prohlášení, v němž uvádí, že zatím nelze prokázat žádnou souvislost mezi tímto incidentem a svolávací kampaní, která byla zahájena již 1. března. V jejím rámci loděnice kontaktovala prostřednictvím prodejců majitele lodí Sun Odyssey 410, 440 a 490 vyrobených v letech 2021 a 2022. Sageho potopená loď Sun Odyssey 410 byla vyrobena v roce 2021. „Protože bezpečnost našich lodí je absolutní prioritou, chtěli jsme u těchto trupů preventivně zesílit přírubu příďového propeleru, abychom zabránili vzniku netěsností a riziku vniknutí vody,“ stojí v prohlášení loděnice Jeanneau. S notnou dávkou černého humoru lze dodat, že Sageho nehoda (navíc s parádním videem) byla skvěle načasovanou PR událostí na podporu svolávací akce Jeanneau.
Specialisté Jeanneau hodlají vyproštěnou loď co nejdříve důkladně prozkoumat, aby zjistili další detaily vedoucí k incidentu. Zjištěné skutečnosti podle loděnice mohou být vítanými poznatky, o něž má Jeanneau v plánu se podělit i s majiteli dotčených lodí v následujících týdnech.
2066
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.