Je nebezpečné, ale snadné, toto přehlédnout
Včera jsme pluli ze Splitských vrat do přístavu Stari Grad na Hvaru. Tři míle za vratama mohlo dojít k nebezpečné kolizi.
V té chvíli tři lodě mířily přímo do vlečného lana remorkéru, který táhl část rybářských sádek směrem k Brači. Stačilo málo a jedna z trojice jachet skončila ve vlečném laně.
Z vleku byla vidět jen část zasahující cca 30 cm nad hladinu. Černá část, snadno přehlédnutelná. Remorkér byl vzdálen nejméně 200 metrů. Jestli měl, nebo neměl vyvěšený dvoukuželový znak, jak vyžaduje COLREG, nebylo vidět, byl příliš daleko.
Foto Daniel Vodička
Míjíme vlečené sádky.
Byla-li délka vleku přes 200 m (vše jsou jen odhady), měl být dvoukuželový znak i na vlečených sádkách. Nebyl tam. Jen původně žlutý (již dávno byla barva jen tušitelná) kříž. I kdyby byl, byl by snadno přehlédnutelný.
Míříte-li mezi remorkér a vlečený objekt, snadno si můžete nevšinout.Vzdálenost je nečekaně veliká. Navíc v tomto případě nebylo nemožné přehlédnout i vlečený předmět.
Nakonec v posledním momentu zareagovala i nejnepozornější z trojice jachet mířících do lana a velkým obloukem se vyhnula. Mělo by to ale být varováním, že i takové věci se na moři dějí a je třeba vést nepřetržité pozorování, jak velí COLREG.
Ještě na závěr…
O vleku bychom se asi dozvěděli z navigačních varování na VHF.
Pokud bychom je poslouchali…
6177
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.