Je možné vyplout z tohoto místa?
V přeplněných přístavech se můžeme dostat do situace, kdy vyplutí je mimořádně obtížné. O jednom takovém případu se zmínil britský časopis Yachting Monthly. Je možné z této pozice vyplout, když vítr tlačí jachtu na molo?
Ano, situace na obrázku není jednoduchá a bude velmi záležet na tom, jak vypadá ve skutečnosti. Každý metr se v tomto případě počítá, vlastně spíš každý decimetr. Bude také záležet na výšce mola, u kterého stojíme a na tom, jestli má jachta čelen (i krátký). A samozřejmě jestli je vybavena jedním listem kormidla. My budeme vycházet z toho, že molo je nízké a je možné se o něj opřít při manévru s příďovým springem a jachta má jen jedno kormidlo.
V tomto konkrétním případu se jednalo o jachtu s pravotočivým lodním šroubem, který stáčí při zpětném chodu záď vlevo. Nebo jinak, prop walk potáhne záď při zpátečce na levobok.
Vítr vane z boku rychlostí 10 – 15 uzlů. Na palubě okolních lodí není nikdo, kdo by nám pomohl.
Jedinou možností je vyplout přes příďový spring.
Připravíme si fendry na příď na pravobok, ideální je velká koule. Musí být hodně vpředu, budeme se snažit jachtu otočit co nejvíce. Pomocník na přídi musí celou dobu sledovat, jestli je fendr dobře umístěn a nehrozí po vytočení zádě, že se příď dostane do kontaktu s molem.
Příďový spring si přivážeme průběžně, abychom si ho mohli odvázat z paluby, až zařadíme zpátečku. Pro jistotu si necháme fendry na celém pravém boku, kdyby se manévr nevydařil a museli jsme přirazit k vyvázané plachetnici.
Grafika Lodní noviny
Přední chod, kormidlo k molu, odvážeme příďové vyvazovací lano a záďový spring.
Zařadíme přední chod a odvážeme příďové lano a záďový spring. Stočíme kormidlo k molu a odvazujeme záďové vyvazovací lano.
Grafika Lodní noviny
Kormidlo k molu, přední chod, přidáme plyn a stáčíme záď od mola. Snažíme se ji stočit co nejvíce.
Záď se začne stáčet od mola. Pokud ne, přidáme plyn. Záď se vytáčí, pomocník na přídi drží spring a kontroluje fendr. Potřebujeme se vytočit opravdu hodně, až k 60°. Vytáčíme se, dokud to jde a je to bezpečné.
V další fázi odplouvání nám bude pomáhat vítr a prop walk. Nyní rychle zařadíme razantní zpátečku. Potřebujeme příď dostat od mola, musíme se vzdálit, aby byl prostor na následné stočení přídě. Záď nám stáčí prop walk, příď začíná stáčet vítr k molu.
Grafika Lodní noviny
Zařadíme razantní zpátečku, vzdálíme se od mola a držíme jachtu zpátečkou proti větru. Vítr nám pomáhá a stáčí příď.
Nyní je nejobtížnější část manévru, která vyžaduje cit pro loď a její ovládání. Zpátečka drží záď proti větru, ale necouváme, nebo jen minimálně, není na to místo. Příď je větrem snášená k molu, kde na ní musí být dost místa. Je tu třeba souhra kormidelníka/nice s mužem/ženou na přídi.
Když vše provedeme dobře, vítr stočí příď, prop walk záď a můžeme vyplout. Pokud to nevyjde, máme na boku fendry a nalepíme se na vyvázanou plachetnici. Z ní se již bude dobře couvat proti větru.
Připomínám na závěr, že už roky přístavní manévry vyučujeme na našich kurzech.
1594
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Jak si nenamotat mooring
Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?