Daniel Vodička / středa 5. dubna 2017 / Kategorie: Zajímavosti, Ostatní regaty Jaká bude Gitana 17? Dovedli byste si před deseti lety představit, že sólový jachtař může letět kolem světa na 32 metrů dlouhém trimaranu na foilech? Vyloučeno! Před lety vyloučeno, dnes realita. V červenci by měl být na vodu spuštěn trimaran Edmond de Rothschild. Je navržen na foilování. Stavba trvala v loděnici Multiplast 20 měsíců a na lodi bylo odpracováno celkem 170 000 člověkohodin (z toho 35 000 v projekční fázi a při studiích). Na lodi průměrně pracovalo kolem 40 mužů. Jako testovací platformu tým používal prodloužený trimaran ORMA, na kterém testoval foily. Designérem lodi je Guillaume Verdier ve spolupráci s týmem Gitana. To je jméno, které se dnes v závodních lodích nosí. Jistě znáte jeho nové lodě IMOCA (ve spolupráci s VPLP), nové Pogo 3, nebo jachty Class 40. Trupy lodě se liší od jiných současných trimaranů svými tvary. Jsou agresivní a uzpůsobené pro plavbu ve skluzu. To je ale jen přestupní stanice před letem na foilech. Ten bude pro nový trimaran hlavním plavebním režimem. Kromě L foilů jsou proto na lodi kormidla tvaru obráceného T. Velká pozornost byla kladena také na aerodynamiku lodi. Při rychlostech, které je třeba brát v úvahu, je to logické. Optimalizovány jsou tvary příčníků i nástavby. První závod, ve kterém se trimaran představí, je podzimní Transat Jacques Vabre. Dále se počítá s Route du Rhum a sólovým závodem kolem světa v roce 2019. Skipperem lodi je Seb Josse. 5839 Tagy: foiltrimaranJosseGitana Související články Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji. Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu. Ocean Eagle 43 Ocean Eagle 43 Loni dokončila francouzská loděnice CMN první ze trojice hlídkových trimaranů, které si objednala vláda východoafrického Mosambiku. Testování první lodě probíhalo nedaleko Cherbourgu v bouřlivých vodách průlivu Raz Blanchard.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
Ocean Eagle 43 Ocean Eagle 43 Loni dokončila francouzská loděnice CMN první ze trojice hlídkových trimaranů, které si objednala vláda východoafrického Mosambiku. Testování první lodě probíhalo nedaleko Cherbourgu v bouřlivých vodách průlivu Raz Blanchard.