Jak zacouvat k benzínové pumpě?
Potřebujeme přistát bokem na dané místo, ale máme jachtu s dvojicí kormidel. Přes přední spring to nepůjde. Jak tedy na to?
Na našem obrázku jsme místo definovali jako benzínovou pumpu, může ale také jít o poslední volné místo k stání, nebo jen takovou hru, na to nezáleží. Loď zkrátka musíme dostat na dané místo. Přes přední spring to nepůjde, tak jak tedy?
Grafika Lodní noviny
Couvneme si k pumpě a vyvážeme záďové lano na levoboku. Zařadíme přední chod a páka nás stáčí k molu. Jen pozor, místa bude málo.
Na místo budeme couvat a využijeme záďové vyvazovací lano. Výhodou je, že celý manévr může zvládnout kormidelník sám. Nevýhodou pak, že bude muset více pracovat s lanem.
K pumpě nacouváme a zalasujeme pachole za zádí lanem z levoboku. Budeme využívat stáčení jachty způsobené pákou mezi vazákem, kde jsme uvázáni a místem, kde působí lodní šroub. Při zařazeném předním chodu bude páka i bez využití prop wash (tedy i na lodi s dvojicí kormidelních listů) stáčet loď na bok, kde je uvázána. V našem případě na levobok.
Grafika Lodní noviny
Když se nevejdeme přídí, couvneme si a zkrátíme lano. .
Jsme tedy vyvázáni a zařadíme přední chod. Zde ale pozor! Místo je krátké a s dlouhým záďovým lanem se jachta na místo nevejde. Stočíme ji tedy jen tak, jak je možné. Pak vyřadíme, zařadíme zpětný chod, couvneme si k vazáku a lano zkrátíme.
Grafika Lodní noviny
Znovu přední chod a stáčíme se dokud není jachta bokem k molu.
Znovu přední chod a znovu se stáčíme k pumpě. Pokud to stále nevychází, ještě jednou zastavíme stáčení, couvneme si a zkrátíme záďové lano. Takto pokračujeme, dokud se jachta na místo nevejde. Pak jen necháme zařazený přední chod, jachta je přitlačená bokem na nábřeží a kormidelník (jediný člen posádky si dojde uvázat příďové lano.
A jak budeme odplouvat? Na to bude čas jindy.
Na závěr připomínám, že naše třídenní kurzy přístavních manévrů na moři nejsou jen pro začátečníky, ale i pro pokročilé. Nebo jsme na toto téma vydali knihu. Loni jsme ji vydali již počtvrté.
1006
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?