Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Obrázek 1
Kormidlo máte stočené vpravo a couváte. Do mezery se nevejdete a hrozí kolize s vedlejší jachtou.
Obrázek 2
Zařadíte přední chod a kormidlo rychle přetočíte na maximum vlevo. Vlivem prop washe (proudu vody poslaného na kormidlo) se záď jachty stočí vpravo tak, jak potřebujete pro zacouvání do mezery.
Obrázek 3
Zařadíte zpětný chod a jak se jachta rozjede, přetočíte kormidlo vpravo.
Obrázek 4
Jachta bezpečně zacouvá do mezery.
Podobné tip najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás je naučíme na našich kurzech.
5824
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?