Jak vyvázat jachtu bokem
Při vyvazování jachty bokem u mola je třeba brát v úvahu dva směry pohybu lodě, proti kterým je třeba jachtu zajistit. Jde o pohyb v bočním a v předozadním směru. Dnes se podíváme na vyvázání ideální.
Proti pohybu v bočním směru je jachta zajištěna u mola příďovým a záďovým vyvazovacím lanem. Proti pohybu v předozadním směru použijeme springy.
Máme dvě možnosti bezpečného a jednoduchého vyvázání. V obou případech použijeme příďové a záďové vyvazovací lano a dvojici springů.
Grafika Lodní noviny
Springy vedené z přídě a zádě.
V prvním případě vedeme dvojici springů z příďového a záďového vazáku. Zatímco příďové a záďové lano drží loď, aby nemohla odplouvat od mola, springy brání předozadnímu pohybu. Příďové a záďové lano je lepší nechat mírně volnější, aby se všechny nárazy hned nepřenášely na vazáky. Čím jsou springy delší, tím lépe odpruží pohyb lodi a nárazy jsou méně agresivní.
Grafika Lodní noviny
Springy vedené ze středového vazáku.
Ve druhém případě využíváme k vyvázání springů středový vazák. Opět zde platí stejná pravidla, jako v prvním případě. Tedy mírně volnější lana na přídi a zádi a delší springy jsou lepší pro klidnější spaní.
Obecná pravidla pro vyvazovací lana
Při vyvazování používáme pružná vyvazovací lana. Nepoužívejte na vyvazování vyřazené otěže, například z dyneemy. Lana nemají pružnost a nárazy netlumí, ale přenášejí na loď.
Zítra se podíváme na jiné způsoby vyvázání bokem.
Mnoho o vyvazování jachet se můžete dozvědět v naší knize Přístavní manévry, nebo na našich praktických kurzech.
6605
Související články
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.