Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?
Strkat do cizí jachty, nebo na ní dokonce lézt se zapovídá. Tak co s tou kotvou?
Je to snadné. Stačí vědět, že na krátkém řetězu kotva nedrží. Nastartujeme motor a začneme vytahovat svoji kotvu (1). Jde nám o to, zkrátit řetěz na maximum. Jak se blížíme ke druhé jachtě, zařadíme mírnou zpátečku, abychom do ní setrvačností nenajeli. Tak se můžeme přiblížit i na 2 metry.
Nyní přestaneme tahat kotvu a přidáme plyn na zpátečku (2). To obvykle stačí, abychom kotvu uvolnili, potáhli a následně mohli vytáhnout.
Když je kotva příliš daleko
Někdy je ale kotva příliš daleko, například až pod přídí druhé jachty (1). Pak je třeba zkrácený řetěz v dostatečné délce vypustit, aby nepřekážel v opatrném manévrování. Svoji loď natočíme, abychom mohli jachtu, pod kterou máme kotvu opatrně obeplout z boku (2). Následně znovu řetěz zkrátíme a vytrhneme kotvu jako v prvním případě (3).
1347
Související články
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.