Jak vytáhnout kotvu, když je pod lodí
Plné kotviště, ráno potřebujete vytáhnout kotvu. Jenomže je pod jinou lodí a posádka nejspíše sedí ne břehu na epressu. Co s tím?
Strkat do cizí jachty, nebo na ní dokonce lézt se zapovídá. Tak co s tou kotvou?
Je to snadné. Stačí vědět, že na krátkém řetězu kotva nedrží. Nastartujeme motor a začneme vytahovat svoji kotvu (1). Jde nám o to, zkrátit řetěz na maximum. Jak se blížíme ke druhé jachtě, zařadíme mírnou zpátečku, abychom do ní setrvačností nenajeli. Tak se můžeme přiblížit i na 2 metry.
Nyní přestaneme tahat kotvu a přidáme plyn na zpátečku (2). To obvykle stačí, abychom kotvu uvolnili, potáhli a následně mohli vytáhnout.
Když je kotva příliš daleko
Někdy je ale kotva příliš daleko, například až pod přídí druhé jachty (1). Pak je třeba zkrácený řetěz v dostatečné délce vypustit, aby nepřekážel v opatrném manévrování. Svoji loď natočíme, abychom mohli jachtu, pod kterou máme kotvu opatrně obeplout z boku (2). Následně znovu řetěz zkrátíme a vytrhneme kotvu jako v prvním případě (3).
775
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Jak poznat bezpečné kotviště
Jak poznat bezpečné kotviště
Blíží se bouřlivé počasí a potřebujete bezpečné, ale opravdu bezpečné kotviště, kde máte záruku, že se chytnete. Jak takové kotviště vypadá? Co máme vlastně hledat?