Jak vysoko má být radar?
Na některých jachtách je vidět radar, který je umístěný nezvykle vysoko na stěžni. Má takové umístění smysl, nebo tím přicházíme o to nejdůležitější?
Čím výše radar umístíme, tím dále uvidíme, je to pravda? Ano, toto tvrzení je správné. Otázka ale zní jinak. Jak daleko potřebujeme vlastně vidět? Je pro nás důležité to, co se děje ve vzdálenosti 16 mil od nás, nebo nás více zajímá nejbližší okolí?
Plujeme na malých jachtách (1 – 24 metry), které jsou schopné se otočit téměř na pětníku. Není od věci vědět, co se na nás blíží ze vzdálenosti 16 mil, ale za špatné viditelnosti nás rozhodně více zajímá blízké okolí jachty.
Vertikální šíře radarového paprsku je na jachtách kolem 20 – 25°. Přímo pod sebe radar nevidí. Čím výše radar umístím, tím je slepý okruh kolem lodi větší. Dává-li se radar na stěžeň, obvykle je umístěn někde v úrovni prvního sálingu. Radar nad druhým sálingem, je už zbytečně vysoko.
Pokud se pustíme do výpočtu slepého místa na hladině kolem lodě (vertikální šíře paprsku 20°, ať se to lépe počítá), dojdeme k tomu, že radar umístěný 10 metrů nad hladinou nevidí na hladinu do vzdálenosti 57 metrů od jachty a radar ve 20 metrech pak do vzdálenosti 113 metrů (je to jen příklad). To už je více, než je délka hřiště na fotbal. Samozřejmě na hladině, věci vyšší budou vidět blíže. Jsou ale okamžiky, kdy ze 100 metrů můžeme být nešťastní. Malé loďky na hladině, nízké pobřeží… Proto bych směřoval umístění radaru tak, abychom viděli i blízké okolí jachty. Níže je tedy lépe.
Samozřejmě zde hrají roli i plavební vlastnosti jachty. Cokoli instalované vysoko na stěžni jachty má negativní vliv na její stabilitu. Horší stabilita = menší výkon jachty = nižší rychlost. To je rovnice, která platí.
544
Související články
Srážky se stávají (i v době AIS)
Srážky se stávají (i v době AIS)
Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.
Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Falešná jistota s radarovým odražečem
Falešná jistota s radarovým odražečem
Laminátové či dřevěné lodě špatně odrážejí radarové vlny a radar je nemusí zachytit. Proto máme na lodích radarové odražeče. Můžeme se na ně spolehnout?