Jak spustit rychle kotvu
Na spouštění kotvy obvykle je obvykle používán ovladač kotevního vrátku. Jsou však chvíle, kdy je potřeba dostat kotvu na dno rychle. Pak je vrátek příliš pomalý. Jak na to?
Fouká boční vítr. Potřebujete v Řecku nacouvat k molu. Znamená to ve správný čas a na správném místě hodit kotvu a couvat rovně k molu. Problémem je, že než kotva spadne na dno tempem tak tak tak, jste už někde úplně jinde. Buď zachytíte kotvy sousedů, nebo ta vaše nebude držet, protože je příliš blízko mola.
Rychlost tak tak tak je v takovou chvíli příliš pomalá. Vy potřebujete rychlost traaaaaaaak. Vrátek ale dvě rychlosti nemá. Nebo má?
Má, jen o tom mnozí nevědí. Vedle spouštění vrátku dálkovým ovladačem, tedy elektrickým motorem, je možné spustit kotvu samotíží. Prostě hmotností kotvy a řetězu. Stačí k tomu povolit unašeč.
Unašeč kotevního vrátku (to kolo, které tahá řetěz), je možné povolit, aby se točil na hřídeli volně, tedy nezávisle na převodech a motoru. Princip je u vrátků víceméně shodný, jen technická řešení vypadají různě. Někde je třeba povolit křídlovou matici na ose unašeče, jinde je to elegantní nerezový kryt unašeče.
Spustíte-li kotvu pod příď a povolíte unašeč, kotva by se měla rytmem traaaaaaaak vydat na cestu do hlubin. Měla, ale na charterové lodi to obvykle neudělá. Důvodem nejčastěji bývá, že to nikdo před vámi už léta neudělal. Nejspíše bude třeba unašeči pomoci několika dobře mířenými poklepy kladivem. Taková přátelská domluva...
Až se dá konečně do pohybu, budete ho brzdit dotahováním matice nebo krytu. Povolit, přitáhnout… Tak regulujete rychlost a délku řetězu. Na závěr matici pořádně dotáhnete a máte hotovo. Jste zakotvení.
Při práci s vrátkem buďte opatrní. Řetěz se vyvalí velmi rychle a může být nebezpečný. Navíc není špatné si zkontrolovat, jestli je na konci přivázaný.
5832
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.