Jak správně kormidlovat
Stává se vám, že si to s jachtou šněrujete zprava doleva a nejste schopni plout rovně? Máme na to jednoduchý recept.
Je to častá chyba. Méně zkušený kormidelník se neustále snaží navést jachtu na kurz, ale místo toho jen pluje od čerta k ďáblu a kreslí za sebou vlnovku. Nepomáhá ani značka na kormidle, která ukazuje, kdy je kormidlo na středu.
Je to dáno tím, že při plavbě na plachty často neznamená, že při kormidle na středu jachta pluje rovně. Je to způsobeno silami, kterými na ni působí vítr.
Abyste za kormidlem nechybovali, držte jednu ruku stále na kormidle. Nepřehmatávejte! Při změně kurzu pohněte rukou jen málo a nepouštějte ji z místa, kde kormidelní kolo držíte. Jen tak máte představu, kam jachtu vedete. Malé výchylky v rozsahu, který vám ruka dovolí.
¨Budete-li se držet tohoto pravidla, jachta vás bude poslouchat.
A platí to i při plavbě na zpětný chod na motor. Vychylujte kormidlo jen méně a nepřehmatávejte. Jakmile začnete točit kormidlem jak ruletou, už jachtu nezastavíte a z venku to bude vypadat, že patříte k jachtařům, kteří vyplouvají jen o prázdninách.
11018
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?