Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Triviální otázka na souši. Na moři může být situace mnohem složitější. A špatný výklad může mít velmi vážné následky. Budu držet kurz, nebo uvolním druhé lodi cestu?
Představte si situaci. Plujete na motor a z levoboku mírně za traverzem se k vám blíží jiná motorová jachta. Vypadá to na nebezpečí srážky. Musíte druhé lodi uvolnit cestu, nebo se jedná o předjíždění?
Nyní jde o přesnou vzájemnou polohu obou lodí. Protože COLREG říká, že loď bude považována za předjíždějící, přibližuje-li se k druhé lodi ze směru, který je více než 22,5°za traversem. Jinými slovy: přibližuje-li se ze sektoru záďového světla. Všichni dobře víme, že úhel záďového světla je 135°.
Na našem obrázku je zelená jachta lodí křižující směr. Ta bude pokračovat svým kurzem a my jí musíme uvolnit cestu. Červená jachta předjíždí.
A zde je důležitá další věta z COLREGu: Každá loď předjíždějící druhou loď, se musí držet mimo dráhu lodi předjížděné
673
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Používáte černou kouli?
Používáte černou kouli?
Černá koule označuje loď na kotvě. Už jste ji někdy použili? A víte, že v některých situacích je velmi důležitá?
Kdo má přednost?
Kdo má přednost?
Zajímavý příklad týkající se přednosti dvou plavidel se strojním pohonem vidíme na obrázku. Mohli bychom na něj aplikovat více pravidel COLREG a vždy by šlo o spornou situaci.