Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Při zajíždění zádí mezi lodě s moderní jachtou širokou na zádi příliš nepomohou fendry na okolních lodích, protože roh na zádi má tendenci fendr druhé jachty odstrčit. Stejně tak nastává potíž s běžně uvázanými fendry na naší jachtě, protože je při zajíždění odvalíme. Jak tedy situaci řešit?
Grafika Lodní noviny
Fendry je třeba upevnit přímo na rohy.
K zafixování fendru na správném místě využijeme průvlak, který bývá na rohu umístěn. Lanko fendru protáhneme průvlakem (přední částí průvlaku) a táhneme ho nahoru na zadní koš, kde ho uvážeme. Protože při zajíždění bude mít fendr tendenci se odvalit k přídi, vyvazujeme lanko fendr na zadním koši mírně směrem k přídi, aby z průvlaku nemohlo vyklouznout.
Grafika Lodní noviny
Využijeme průvlaky, do kterých fendry přitáhneme a dotáhneme je na zadní koš. Pak se nemohou odvalit.
Dobře utažené lanko zajistí, že fendr zůstane na rohu lodě a chrání tak její nejzranitelnější část. Při vyplouvání je dobré fendr převázat. Zůstane na stejném místě, ale lanko bude protaženo zadní částí průvlaku a vyvázáno na zadním koši směrem na záď, protože bude mít tendenci utéct za záď.
3508
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Skládací fender
Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.