Jak náročný a nebezpečný je poslední krok k záchraně
V bouři na Atlantiku přijdete o kormidlo. Fouká 10 Beauforta, spouštíte Mayday. Na scénu připlouvá zachránce, stačí vylézt na palubu. Zdá se, že jste zachráněni. K faktické záchraně je ale ještě daleko…
21. října Federico Lucchi přišel na své jachtě Sonic 23 o kormidlo. Stalo se tak na Atlantiku, na lodi byl sám a vítr foukal kolem 50 uzlů. Kormidlo bylo za těchto podmínek neopravitelné, tak se rozhodl odvysílat MAYDAY. Na pomoc mu vyplul 180 metrů dlouhý tanker Seaways Lookout vzdálený 70 mil.
Čekání trvalo 6 hodin.
Záchrana na dosah
Jakmile se obě lodě dostaly na dosah VHF, byly domluveny detaily záchrany. Kapitán tankeru prohlásil, že se pokusí nechat driftovat bezmocnou plachetnici k tankeru a Lucchi přitom vylaze na palubu po provazovém žebříku. Aby toto bylo umožněno, požádal Lucchiho, aby nechal na plachetnici spadnout stěžeň. Následovala hodina, kdy se v noční tmě všichni snažili dostát předloženému plánu. Neúspěšně.
Není to tak snadné
Nakonec se ukázalo, že podmínky jsou pro tento způsob záchrany příliš náročné. Plán B počítal s vystřelením lana na plachetnici, přetažení lana s kruhem a vytažení trosečníka na palubu tankeru.
Na první pokus se podařilo na plachetnici dostat střílecí lanko, ale Lucchimu se nepodařilo v silném větru přetáhnout na palubu silné lano. Vítr a moře byly silnější…
Tahat o život
Téměř další hodinu trvalo, než se podařilo tanker znovu vmanévrovat do vhodné pozice. Tentokrát již Lucchi tahal jako o život a podařilo se mu lano s kruhem dostat na palubu. Jen mu tenké lanko rozedřelo ruce, jak vítr strhával lano visící ve vzduchu.
Byl připraven na evakuaci. Měl s sebou sbalené nezbytnosti, deník, elektroniku, cennosti). Vše strčil do nepromokavého pytle, který přivázal k pasu a skočil do vody.
Jen se dostat na palubu
Posádka tankeru ho přitáhla a začala ho vytahovat nahoru pomocí sítě. Nebylo to jednoduché, vlny s trosečníkem mlátily o trup.
Bohužel, do pytle s cennostmi se dostala voda, tížil u pasu. Vyšplhat na palubu tankeru bylo extrémně náročné. A dostat se na palubu. Nakonec se to ale podařilo. Posádka tankeru zachránila Federicu Lucchimu život. Bohužel filmy z bouře byly nenávratně zničeny.
Aby bylo jasné, že je to extrémně náročné
Video je vynikající pro představu, jak extrémně náročná je i poslední část záchrany, kdy je již zachránce na místě a „stačí“ se dostat na palubu.
Co není vidět? Jak celou záchranu dokáže ztížit strach, panika, mořská nemoc, prochladnutí.
1827
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.