Search
× Search
Jak na překřížené lano na vinšně?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak na překřížené lano na vinšně?

Pokud si správně nepohlídáme, jak zakládáme závity otěže od geny na vinšnu, může se stát, že se otěž při dotahování překříží, zamotá a většinou i zasekne. Zvláště pak když je otěž pod tahem, může být velmi náročné vše rozmotat a napravit.

Situace, kterou si zkušenější námořník zpravidla ohlídá, ale začátečníkům může působit značnou komplikaci.  Když už tato situace nastane, co s tím?

Abychom se zamotanou otěží mohli začít pracovat, je důležité vymyslet způsob tzv. „převzetí tahu“. Jinými slovy tedy vytvořit něco, co nám převezme tah zaseklé otěže a umožní tak začít s rozmotáváním.

Pro rychlé řešení této situace je velmi užitečná znalost speciálních klouzavých uzlů tzv. Prusíků.

Jedná se o uzel, který jednoduše navážete na zaseklé lano. Jeho hlavní výhodou je, že když uzel není pod tahem, dá se s ním po otěži posouvat. Jakmile se však dostane uzel pod tah, zakousne se do otěže, umožní dotáhnout nově připravené lano a zároveň uvolní tah v zamotané otěži. Právě z důvodu „zakousnutí se“ bude lépe fungovat lano o tenčím průměru, než je samotná otěž.

Existuje více způsobů, jak Prusíky uvázat. Buď si připravíme smyčku z tenčího a kratšího lana, ze smyčky uvážeme Prusík a do volného oka pak navážeme novou náhradní otěž, nebo lano.

Další mnohem praktičtější možností pak může být navázání lana přímo na zaseklou otěž. Toto můžeme použít, když nemáme k dispozici menší smyčku, nebo chceme ušetřit čas při jejím vytváření.

Jedná se o typ klouzavého uzlu na principu Prusíku, v angličtině známý pod názvem Rolling Hitch. U nás se pak nejčastěji užívá termín Lodní smyčka s vloženým závitem.

Pro samotné převzetí tahu jsou pak z mého pohledu dvě možná řešení. První řešení znamená procházku z kokpitu po závětrné straně blíže k otěžovému rohu. Prusík se pak naváže tak, aby se lano dovedlo pod optimálním úhlem pod sprayhoodem (nebo přes něj, když je sklopený) k vinšně na nástavbě paluby.

Druhým řešením, kdy nemusíte opouštět kokpit, je zavázání Prusíku na otěž co nejdál před vinšnu, kam z kokpitu bezpečně dosáhnete. Nově připravené lano pak stačí provlíknout zadním vazákem a dovést ho na nejvhodnější volnou vinšnu, vzhledem k jejich rozmístění na daném typu lodi.

3693
Na horu