Jak na antifouling?
Sezóna se nezadržitelně blíží a každého majitele lodě tak čekají každoroční přípravy před spuštěním lodě na vodu. Mezi tyto operace patří mimo jiné údržba čistého a nepoškozeného trupu v místech pod vodní hladinou. Obnova a případná údržba antifoulingu patří obecně k těm méně oblíbeným činnostem. Logicky se nikomu nechce vdechovat barvu s příměsí mědi nebo olova. I tak je ovšem nutné tomuto kroku věnovat dostatečnou pozornost.
Údržba
V případě, že máme antifouling nanesený dvě až tři sezóny zpět a nejeví známky výrazného opotřebování, stačí po zimě nátěr pouze očistit vodou (například pomocí vysokotlakého čističe – vapkou). Pokud nalezneme místa, kde nátěr již prosvítá na povrchový materiál lodě, provedeme opravu lokálním přebroušením a přetřením. Mezi často kritická místa patří náběžná hrana ploutve, kormidla nebo příď. Určitě je důležité zkontrolovat spodní stranu kýlu/torpéda, které velmi často přichází do styku se dnem, nebo zemí, během uskladňování lodě (jeřábování).
Kompletní renovace
Pokud nás čeká kompletní renovace podponorové části, je nutné si předem odpovědět na otázku, zda budeme provádět celkovou rekonstrukci nátěrových hmot nebo pouze obnovu.
V případě obnovování antifoulingu se jedná o časově i materiálově jednoduší operaci. Stávající antifouling pouze přebrousíme (pokud možno zcela), očistíme podkladovou nátěrovou hmotu (nejčastěji epoxidový základ s plničem) a naneseme nový antifouling. U samoomyvatelných antivegetativních nátěrů platí pravidlo (v průměru a v závislosti na frekvenci plavby), že jedna vrstva vydrží jednu až jednu a půl sezónu. Ideálním řešením je proto aplikace alespoň dvou vrstev pro dosažení 100% krytí a dostatečné tloušťky vrstvy. Různé antifoulingové barvy se liší nejen svým barevným odstínem, ale také způsobem aplikace a způsobem provedení. Důležitým faktorem je časový interval mezi jednotlivými vrstvami, který bývá vždy v řádu několika hodin. Ošetřené plavidlo může být spuštěno na vodu většinou v řádu několika desítek hodin. Díky velkému portfoliu výrobců je dnes důležité se informovat, zda případná změna značky je možná. V 99 % výrobců je možná kombinace rozdílných značek.
Epoxidový základ
Pokud zjistíme, že renovace antifoulingu si vyžaduje zvýšené pozornosti, je důležité zhodnotit možnost kompletní rekonstrukce nátěrů. Epoxidový základ s plničem má v tomto směru tři hlavní úkoly. Prvním je barevné sjednocení podkladu pro aplikaci tónovaného antifoulingu. Druhým úkolem je vytvoření adhezního můstku mezi podkladovým materiálem (ocel, hliník, laminát, dřevo) a nátěrem. Třetím a často opomíjeným úkolem je ochrana trupu proti prostupu vlhkosti (vzniku osmózy). Tento krok je důležitý především pro lodě vyrobené z polyesterových pryskyřic.
Na obroušený a očištěný trup naneseme ideálně dvě až tři vrstvy základu. Ten necháváme dostatečně vytvrdnout. Základ před aplikací antifoulingu opět lehce přebrousíme a očistíme. Výsledkem je zvýšení adhezní plochy a začištění možných nedokonalostí během natírání (kapky, pomerančová struktura apod.). Následně aplikujeme antifouling podobným způsobem jako v první variantě během obnovy antifoulingu.
Časová náročnost
Vše se odvíjí od velikosti lodě, složitosti trupu a práce. V případě lodí o velikostech 7-9 metrů se bavíme o práci trvající několik dnů, kterou si je dobré rozvrhnout do tří volných víkendů:
První víkend: psychická příprava, vykrytí nadponorové části trupu, důkladné broušení nátěrů
Druhý víkend: očištění a odmaštění broušených ploch, 1. aplikace epoxidového základu s plničem (sobota), 2. aplikace základu s plničem (sobota – neděle)
Třetí víkend: přebroušení/začištění základu (pátek odpoledne/sobota ráno), očištění a odmaštění, 1. aplikace antifoulingu (sobota), 2. aplikace antifouling (neděle).
Jaké máme druhy antifoulingů
V současné době nalezneme na trhu především nátěry samoomyvatelné. Jejich struktura je pevná/tvrdá podobně jako jiná barva. Nátěry fungují na principu pozvolného rozpouštění/omývání vodou. Můžeme volit z různých barevných odstínů, ale také chemického složení. V současnosti tak nalezneme standardní antifoulingy s běžným obsahem oxidu měďnatého, ale také antifoulingy s vyšším obsahem oxidu měďnatého (pro zvýšení ochrany a životnosti barvy) nebo speciální „eco-friendly“ antifoulingy, které obsahují nízké nebo žádné procento aktivních a toxických částic, které standardní antifoulingy vypouští v průběhu omývání. U českého zastoupení mezinárodní značky Sea-Line se tak můžeme setkat s běžným antifoulingem Sea-Line, prémiovým nátěrem Sea-Line ALU PLUS a také ekologickou variantou SEAGUARD, která neobsahuje žádné toxické látky.
Pár tipů a rad:
- Pokud máte závodní ambice s vaší lodí, doporučuje se aplikovat jedna vrstva antifoulingu navíc. Tu po vytvrzení (a před spuštěním na vodu) můžete přebrousit brusnými papíry zrnitosti 600–800 pod vodou. Vezměte si kbelík s vodou, tvrdou houbičku a papír. Ten s houbičkou namočte a krouživými pohyby přebruste/přeleštěte povrch. Dosáhnete tak hladkého povrchu antifoulingu, který v surovém stavu má spíše charakter štuku.
- Informujte se u výrobce, zda je nutné ředění nátěrů. Některé nátěry mohou být ředitelné, některé ne. Určitě se řiďte pokyny výrobce, případně si nechte poradit
- Časy jsou orientační, záleží na velikosti lodě, podponorové plochy, ale také teplotě a vlhkosti vzduchu. Je důležité si uvědomit, že výrobcem uváděné časy vytvrzování jsou vždy vztaženy k určitým hodnotám (teplota, vlhkost). Těchto časů je většinou dosaženo v laboratorních podmínkách. Je proto dobré vždy nanášet nátěry během poledních hodin (zpravidla nejvyšší teploty dne) a vyvarovat se nanášení dalších vrstev ve večerních hodinách, kdy teplota rapidně klesá a vlhkost naopak může stoupat.
- Oddělením jednotlivých kroků ve víkendových intervalech dosahujete dostatečného časového intervalu potřebnému k vytvrzení barev.
- Pokud máte prostředky a dovoluje to výrobce, aplikujte základ s plničem stříkací pistolí. Výrazně ušetříte čas oproti ruční aplikaci. V mnoha případech (u výrobků Sea-Line) můžete aplikovat vrstvy v krátkých intervalech (několik desítek minut) a tím také zkrátit celý krok. I přes možnost aplikace antifoulingu stříkací pistolí, doporučuji používat váleček a štětec. Docílíte tak přehlednějšího a rovnoměrnějšího krytí barvy.
V případě zájmu o bližší informace nebo řešení konkrétního problému nás kontaktujte na mailové adrese: viktor@sea-line.cz
10043
Související články
Někdy je to k uzoufání
Někdy je to k uzoufání
Zkoušeli jste někdy na palubě své jachty demontovat nějakou část, která je důmyslně schována někde ve skříňce, za nábytkem, nebo pod ním? Použili jste přitom i taková sprostá slova, o kterých jste nevěděli, že je znáte? Jak se mohlo povést, jachty takto zkompletovat?
Příprava na zimu
Příprava na zimu
Příprava na zimu je asi nejméně milovanou činností vlastníka lodě. Zatímco spouštění na vodu je optimistické, slibuje brzké zážitky, vytahování a zazimování je pesimistickou činností. K lodi se vydáváme jen proto, abychom se připravili o další možnost plavby.
Ucpal se vám lodní záchod?
Ucpal se vám lodní záchod?
Se záchody na jachtách bývají problémy. Velké a nechutné problémy. Co dělat, aby vše fungovalo jak má? Bez potíží! Jak se zbavit ucpávání, smradu, špatné funkce čerpadla?