Jak mohlo dojít k poškození stěžně?
Na jachtě Malizia řeší dnes posádka podélnou prasklinu na vrcholu stěžně. Jak mohlo ke skoro 30 cm dlouhé prasklině dojít? Čím je poškození způsobeno?
Jak je na snímku vidět, prasklinu způsobilo lano. Jde o výtah plachty Code 0, který se zařízl do stěžně. K poškození došlo ve chvíli, kdy selhal zámek držící plachtu na stěžni a uvolnil se. Plachta v té chvíli visela jen na výtahu, který je zde určen jen k vytažení plachty. Po vytažení a zacvaknutí do zámku je výtah volný.
Zámek
Příklad funkce zámku na výtah plachty.
Na běžných nám známých jachtách jsou plachty vytaženy výtahem na stěžeň. Výtah se dopne, zaklapne se stoper a výtah drží plachtu nahoře. Chceme-li plachtu více napnout, dotáhneme výtah.
Na závodních lodích je jiný systém. Výtah, který je tenčí a tedy i lehčí, než by byl na turistické jachtě, slouží pouze k vytažení plachty nahoru na stěžeň. Výtah nahoře na stěžni prochází zámkem, do kterého po vytažení plachty zapadne protikus na plachtě. V té chvíli plachta drží na zámku a je možné výtah uvolnit. Případné dopínání předního lemu plachty řeší tack line na jejím spodku.
Selhání na Malizia
Když se na Malizia uvolnil zámek Code 0 a plachta spadla do vody, veškerá síla visela na výtahu (jachta vlekla plachtu vodou). Průchod výtahu stěžněm přílišnou zátěž nevydržel, povolil a následně si lana prořízlo prasklinu ve stěžni.
Oprava
Jak jsme již napsali, na klidné vodě by byla oprava jednoduchá. Stačí prasklinu zaplátovat a slepit. Na stěžni, který poletuje z boku na bok, to nebude snadné. Mám osobní zkušenost s opravou na stěžni ve výšce 20 metrů nad hladinou na relativně klidném Atlantiku. Pobyt na stěžni znamal křečovité držení se jednou rukou a dvojicí chápavých nohou. Jedna ruka byla částěčně použitelná k opravám. Říkám částěčně, protože loď ve spolupráci s vlnami se mě ustavičně snažila setřást. To ještě byla jachta s běžnou křivkou stability. Na lodi IMOCA je i díky šířce stabilita mnohem vyšší a pohyby lodě jsou o to rychlejší, zběsilejší. Setřásání je intenzivnější.
1167
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.