Jak mám svítit v noci?
Pluli jste někdy v noci? Potkávali jste jiné jachty a byli jste zmateni? Není to nic neobvyklého. Možná i více než polovina jachet svítí jinak, než je třeba. Zmatek je jedna věc, důsledky věc druhá. Nemohou se pak divit, že jim jiné lodě nedají přednost.
Kotevní, motorové, pozičky. Vyberte si, svítím vším. Alespoň jsem vidět, ne?
Vidět jste. Ale matete stejně, jako byste měl u auta na zádi místo brzdových světel dálkové.
Plachetnice za plavby (rozumí se na plachty) má svítit bočními světly (červená a zelená) a záďovým světlem bílým. Ničím jiným. Pak jste považováni za plachetnici a může vám být dána přednost.
Stáhneme-li plachty a poplujeme na motor, zapneme světlo motorové (stožárové), které svítí na stěžni v úhlu 225°. To je úhel obou bočních světel. Nezapínáme kotevní světlo, protože to je vidět i od zádi (360°), což je špatně. Na zádi již máme světlo záďové.
Pokud stojíme na kotvě, máme rozsvícené jen světlo kotevní.
Stojíme-li vyvázáni u mola, nesvítíme ničím.
A ještě jedna rada. Jedete-li v noci z hospody na dinghy, vezměte si s sebou baterku. Svítit nemusíte, ale popluje-li nějaká loď, musíte baterku rozsvítit a na sebe upozornit.
To jsou pravidla provozu. Tak zní Colreg. A ten je třeba dodržovat.
16652
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?