Jak jsem se nechal napálit na Lipsi
Řecký ostrov Lipsi je známý jen jachtařům. Tedy těm, kteří na něm někdy byli. Jinak asi ne. V přístavu se tam dějí podivuhodné věci. My jsme naletěli...
Naše plavba z Atén na Kalymnos vedla horem přes Ikarii a dále na jih na Patmos a z Patmosu na Lipsi. Foukal sever kolem 25 uzlů, proto 10 mil z Patmosu do přístavu Lipsi trvalo jen málo přes hodinu. Na vjezdu do zátoky u přístavu jsme se schovali do závětří až těsně pod severní břeh u majáku Fl 3s, abychom v klidu stáhli plachty a nemuseli se s nimi prát. Vše vyšlo podle očekávání.
Plný přístav
V zátoce u přístavu se vítr stočil a přicházel téměř od severozápadu. Měli jsme v plánu zajet dovnitř přístavního bazénu. Stěžňů za molem jsme však viděli více, než jsme si přáli. Přesto jsme byli optimisté. Připravili jsme fendry a lana vpluli do bazénu. Měli jsme štěstí. Místo bylo. Jedno. Jedno jediné z vnitřní strany mola.
Vítr foukal ze zadoboku, stále kolem 25 uzlů. Kotvu jsme si hodili raději dále a do volného místa zacouvali.
Oranžový pomocník
Jak je dnes v řeckých přístavech běžné, nebo možná spíše jen časté, na molu řídil parkování samozvaný pomocník v křiklavě oranžové vestičce. U nás ji často vidíme u silničářů. Tato nesla nápis Saos Ferries.
Tito pomocníci vás navedou na místo, které uznají za vhodné. Pokud je ignorujete a jedete na místo jiné, přeběhnou k vámi vybranému. na své pravdě netrvají. Zde bylo volné místo jediné. Pomohou s vyvázáním a očekávají nějaké drobné za snahu. Obvykle jsou odměněni.
Na pohled přístavní služba
Řecké úřady si stále potrpí na papír.
Po přistání je vždy ještě chvilku drobný zmatek. Lana, fendry, pasarella, kontrola kotvy… Do toho přijede na mopedu chlapík s ledvinkou. Otevře sedačku na mopedu, řídí zapojení elektrického kabelu, pro vodu bude třeba sáhnout do vedlejšího sloupku. Profesionální chování pilované léty praxe. Na závěr si vyžádá papíry od lodě.
Na Jadranu běžné chování, proto nečekáme záludnost. Papíry uloží pod sedačku mopedu a za chvíli odjede.
Vrací se po 20 minutách. Z kapsy tahá velkou peněženku vrchníprchni typu, elegantním zhoupnutím ruky ji otvírá a vytahuje dva účty. Jeden rukou psaný, většina nevyplněna, na 6,27 eura. Druhý je krásný, vytištěný, čitelný, s QR kódem na 15 euro.
21 euro je dost...
21,27 eura za noc v přístavu se mi zdá hodně, ale co? Platíme.
Až později se dozvídám, že noc v přístavu je za 6,27 eura. Tedy ten načmáraný účet. Ten druhý, hezký a čitelný na 15 euro je za to, že jsme se nechali zblbnou motocyklistou a dali mu papíry. Odvezl je 150 metrů do přístavní kasy, tam zainvestoval 6,27 eura a nám k tomu přidal 15.
No, říkal jsem si pak, že jsme si tam také mohli dojít. Kdybychom to věděli…
Na druhou stranu… Jaký přístav pořídíte v Chorvatsku za 21,27 eura?
1229
Související články
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Meltemi umí nepříjemně překvapit
Silný letní vítr v Egeji dokáže nováčky v oblasti zaskočit. Překvapeni pak jsou především tam, kde se cítí bezpečně, tedy v krytých přístavech a zátokách.
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Ceník přístavních poplatků v Dubrovansko-neretvanskoj županiji
Ceník přístavních poplatků v Dubrovansko-neretvanskoj županiji
Kolik zaplatíte za stání jachty v běžných přístavech v okolí Dubrovniku? A nejen v přístavech, ale i na bóji například v Prožuře na Mljetu? Níže najdete oficiální ceník.