Jak je to s těmi vozíky podruhé...
V minulém článku jsme rozebrali skupiny vozidel a potřebná řidičská oprávnění. Ty platí stále, ať táhneme prázdný či plný vozík. Nicméně, v celé vozíkové tématice je toho „zakopáno“ daleko víc.
Klasický dotaz je „můžu táhnout vozík papírově těžší, než mám v TP na kouli?“
Krátká odpověď: Ano, ale jen za určitých podmínek.
Přidám ale i odpověď dlouhou:
Začneme opět v TP jak tažného (auto), tak přípojného vozidla (vozík/přívěs). V TP auta nás zajímají hodnoty „na kouli“ - oficiálně „největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla“, v TP staršího data je to „celková hmotnost přívěsu“. Ty jsou dvě – pro přívěs bržděný a nebržděný.
V TP vozíku se díváme po hmotnosti provozní (případně pohotovostní), která označuje jak je vozík těžký sám o sobě, prázdný.
Prostým porovnáním limitů „na kouli“ a provozní hmotnosti vozíku zjistíme kolik můžeme na vozík ještě legálně naložit:
(limit koule auta – provozní hmotnost vozíku) = náklad, který mohu naložit
Všechny vozíky musí mít nižší pohotovostní hmotnost, než je limit „na kouli“ auta. Dále vozík nesmí být přeložený (největší přípustná/povolené hmotnost). Naložený bržděný přívěs (okamžitá hmotnost) také nesmí být těžší než nejvyšší přípustná hmotnost auta. Výjimka platí pro podkategorii terénních vozidel (M1 G, N1 G), kde se okamžitá hmotnost přívěsu může rovnat až 1,5 násobku nejvyšší přípustné auta. Stále však platí nepřekročitelný limit „na kouli“ v TP auta.
Příklad: Je dovoleno táhnout „bržděnou dvoutunku“ (největší přípustná hmotnost vozíku) na „jedna a půl tunové kouli“? Ano, ale nesmím ji plně naložit. Vozík má pohotovostní hmotnost dle TP 450kg, mohu na něj tedy teoreticky naložit dalších 1050kg, celkem 1500kg (limit bržděné koule) a vše je legální.
Pytle s cementem snadno spočítáme, sypaný písek už hůře. U lodi si dáme pozor na vnitřní vybavení, obsah nádrží, kotevní řetěz, rozsáhlou knihovnu či poctivý grilovací kámen, které dokáží s výslednou hmotností dost zahýbat.
Za přeložení, oficiálně „jiné porušení povinnosti“, u nás nehrozí žádný bodový postih, příkaz na místě (dříve bloková pokuta) do 2 000 Kč, ve správním řízení 1 500 – 2 000 Kč. V zahraničí ale můžeme narazit na váhy na hranicích, některých parkovištích a odpočívadlech, mýtných branách či v tunelech. A cenovka nebude zdaleka tak „lidová“ jako u nás.
6030
Související články
Letištní chaos
Letištní chaos
Máme tu další díl příběhu o samonafukovacích vestách, jejich přepravě a pražském letišti. Nenechte si ho ujít. Ubezpečuji vás ale, že ani tento článek do věci nevnese jasno.
Jak je to s těmi řidičáky a vozíky...
Jak je to s těmi řidičáky a vozíky...
Jachtařská sezóna ve středozemských i vnitřních vodách se pomalu chýlí ke konci a tak se loď na vozíku za autem stane čím dál častějším úkazem i na našich silnicích. Na fórech a v diskuzích se proto opět rojí dotazy „jaký řidičák potřebuji na takový a makový vozík“. Pojďme si v tom tedy udělat pořádek.
S lodí k moři
S lodí k moři
Taky koketujete s myšlenkou, nepůjčovat si loď za Eura v zahraničí, ale vzít si s sebou loď vlastní? Proto jí přece máte, ne? Pokud ano, určitě jste už slyšeli, že to nemá cenu, že to bude proklatě drahé apod. Podobné názory jsem slýchával hlavně, než jsem si loď koupil. Pojďme si říct, jak to skutečně je.