Jak je to s překlopením katamaranu?
Včera jsme psali o překlopení katamaranu během regaty RORC Caribbean 600. máme se bát překlopení? Může k němu dojít? Co v takovém případě dělat?
Na pomoc jsme si vzali článek zpracovaný designérem vícetrupých jachet Nigelem Irensem pro časopis Yachting World. Na svém kontě má i rekordní trimarany Sodebo a Idec. Některé z nich se překlopily.
V první řadě si řekneme, že vám exaktně neodpovíme na otázku, jestli jste schopni katamaran překlopit. Toto je na vás a vašich dovednostech. Když se budete velmi snažit, máte šanci.
Ale nechme humor stranou a pojďme k vážnějším věcem. Obvykle se dostanete na palubu těžkých turistických katamaranů, na kterých je vše podřízeno pohodlí. Šance překlopit tento katamaran je neporovnatelně menší, než překlopení sportovní vícetrupé lodě optimalizované pro rychlost. Překlopení turistického katamaranu je mnohem více otázkou „umění a zkušeností“ skippera, než konstrukcí lodě.Pokud se vám to tedy podaří, obvykle je to tím, že jste projevili velkou dávku talentu, nebojácnosti a nerozumu.
Výše zmíněné je dané tím, že turistické katamarány jsou stále více orientovány na pohodlí posádky a samozřejmě cenu. Proto se výrobce snaží omezit při výrobě „zbytečné náklady“. K nim patří nákladná takeláž, pevnostní prvky a palubní vybavení. Menší oplachtění katamaranu znamená, že na všem zmíněném je možné ušetřit. A samozřejmě, čím menší je výkon lodě, tím je menší pravděpodobnost, že se překlopí.
Menší plocha plachet tedy na jednu stranu zamrzí sportovněji laděné jachtaře, kteří by rádi létali po jednom trupu, ale na druhou stranu jde o pozitivní bezpečnostní faktor.
Co dělat při překlopení
Pokud se katamaran překlopí, místem pro přežití jsou trupy. Katamaran i v pozici stěžněm dolů popluje dále. Trupy jsou plné vzduchu. Z toho je jasné, že bezpečné místo je v trupech. Salón se naproti tomu dříve či později zaplaví vodou. Proto je nutné se dostat co nejrychleji do trupů. Nemusí to být snadné. Je tma, vše je vzhůru nohama. Ztráta orientace. Je třeba neztrácet čas. Salón se zaplaví vodou a vzduchová kapsa mezi hladinou a podlahou salonu bude minimální, pokud vůbec bude nějaká.
V trupech jste nějakou dobu v bezpečí. Minimálně do rána, pokud k nehodě došlo v noci.
Není dobrým nápadem hned otvírat únikovou luknu, která je na vnitřní straně každého trupu. Jakmile ji otevřete, z trupu unikne část vzduchu a stoupne hladina vody. Rozhodnete-li se pro opuštění trupu únikovou luknou, je třeba mít připravený plán a luknu otevřít na co nejkratší dobu.
Máte-li v trupu po kolena vody, je to sice nepříjemná a velmi stresová situace, ale stále je lepší zůstat uvnitř trupu lodi, než být venku vystaven živlům.
7184
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.