Jak doplout rychleji k cíli
Zadáte na mapovém plotteru waypoint, vytáhnete plachty a vyplujete k cíli. Je to zrovna proti větru a začíná vám pomalá a nepohodlná stoupačka, kterou si chce každý zkrátit. Jak si pomoci a doplout do cíle co nejrychleji?
Přesně proto máte na GPS zkratku VMG. Zadáte-li si waypoint, tedy bod, do kterého plujete, bude vám VMG ukazovat rychlost přibližování se k cíli. Představte si, že máte kormidelníka, který by stoupal, až by brečel. Popluje 45°na vítr, ale rychlost bude jen 4,5 uzlu. K cíli se bude přibližovat rychlostí jen 2,8 uzlu.
Přijde druhý kormidelník, odpadne o 10°a rychlost stoupne o půl uzle. Ale VMG bude stále 2,8 uzlu. Oba kormidelníci by se dostali do cíle za stejnou dobu, ačkoli jeden stoupá ostřeji.
V praxi to bude vypadat tak, že první kormidelník bude ostře stoupat, loď bude trpět, posádka bude trpět. Ve druhém případě bude plavba mnohem pohodlnější.
Vše ale může být také jinak. Po odpadnutí můžete zjistit, že vaše VMG narostlo. Plujete méně ostře, ale k cíli doplujete dříve. K tomu vám pomáhá VMG.
Platí to nejen na stoupačku. Podobně vám rychlost přibližování se k cíli pomůže při plavbě na zadní vítr.
5107
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Jaký má být praktický kurz jachtingu?
Jaký má být praktický kurz jachtingu?
Podzim a jaro jsou období, kdy se dělají praktické kurzy námořního jachtingu. Pojďme se podívat, jaké mají kurzy být a co se na nich máte naučit.