Jak dlouho může být Suez blokován?
Suezský kanál, hlavní světová dopravní tepna, je zablokován od úterního rána 400 metrů dlouhou kontejnerovou lodí MV Ever Given. Na pozici lodě se od té doby nic nezměnilo a chaos ve světovém obchodu narůstá.
Suezským průplavem proplouvá každoročně 12 % světového obchodu a dokonce 30 % objemu světové kontejnerové dopravy. Nejde jen o kontejnerové lodě, průplav využívají všechny nákladní lodě, včetně tankerů, jak tankery mířící z Perského zálivu do Evropy, tak i jiné směřující ze Spojených států do Asie. Nyní je hlavní dopravní tepna již čtvrtý den zablokovaná a zprávy z místa nenahrávají optimismu.
Zdroj vesselfinder.com
Lodě čekající u jižního konce průplavu.
Peter Berdowski, CEO holandské společnosti Boskalis, pod kterou patří firma SMIT Salvage zabývající se odstraňováním vraků, nevypadal v pořadu holandské televize Nieuwsuur příliš optimisticky, když prohlásil, že uvolnění MV Ever Given může zabrat týdny. Loď zablokovala diagonálně kanál a oba její konce jsou nasedlé na dno. Výtlak lodi dosahuje 200 000 tun, proto s ní nedokázalo pohnout ani 8 remorkérů. MV Ever Given je nasedlá v jižní části kanálu, ke které neexistuje alternativa. Veškerá doprava Suezem je zablokovaná.
Za loňský rok projelo denně Suezem průměrně 51,5 lodě za den. Kanál je ucpaný čtvrtý den, to znamená, že na průjezd již čeká přes 200 nákladních lodí. Pro rejdaře jde o ohromné ztráty. A stejně ekonomicky citlivá je situace pro Egypt, jehož roční příjmy z provozu kanálu dosahují 5,61 miliard USD.
Zdorj mapy.cz
Plavba okolo Afriky je o polovinu delší.
Velkým bolehlavem je nyní pro rejdaře rozhodnutí, zda směřovat své lodě k Suezu, nebo zamířit kolem Afriky. Zatímco cesta z kanálu La Manche do Malackého průlivu na jihovýchodě Asie je dlouhá cca 8000 mil, při plavbě jižně od Afriky jde o cestu dlouhou 12000 mil. To je o polovinu více. Znamená to přes týden plavby navíc, a to za podmínek zvýšení rychlosti o 2 uzly. To jsou tisíce tun spotřebovaného paliva.
Jak už jsme se zmínili, jsou již na místě zkušení odborníci ze SMIT Salvage, velení celé operace ale podléhá egyptské straně. Možná i to je důvod, proč je zatím na snímcích z místa vidět jen jeden zadýchaný bagr, pro který se jedná o Sisyfovskou činnost, vzhledem k tomu, že svojí velikostí odpovídá tak velikosti kotvy na MV Ever Given.
Zdroj vesselfinder.com
Lodě čekající u jižního konce průplavu.
To by se ale mělo již brzy změnit, protože na místo by měl připlout sací bagr, který dokáže za hodinu přesunout 2000 kubických metrů materiálu. To by konečně mohlo znamenat posun v celé akci. Navíc se mluví o odlehčení kontejnerové lodě odčerpáním paliva a vykládkou části kontejnerů.
Vše vypadá na první pohled jednoduše, ale mimo přístav v provizorních podmínkách půjde o složitou, a hlavně časově náročnou operaci. A právě čas je v tomto směru kritickou surovinou.
Kalkulačky rejdařů počítají. Má smysl odklonit lodě na cestu kolem Afriky, nebo bude lepší počkat na uvolnění dopravní tepny. Jde o rozhodnutí, které bude stát miliony a taková rozhodnutí se nedělají snadno.
Polohu lodě můžete sledovat zde.
Titulní foto Pléiades satellit / CNES
3901
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.