Hlavní plachta klasická, nebo rolovací?
Již nejméně druhou dekádu se na plachetnicích setkáváme s rolovací hlavní plachtou. Plachta se zarolovává do stěžně, nebo do ráhna. My se převážně setkáváme s rolováním do stěžně. Na dnešních charterových jachtách tento druh hlavní plachty převažuje. Porovnáme si tedy klasickou hlavní plachtu s plachtou rolovací a vysvětlíme si jejich výhody a nevýhody.
Rolovací hlavní plachta je poměrně nový vynález. Její předchůdce, rolovací genoa, se velmi rychle ujala, proto se uvažovalo dále i o využití rolování pro hlavní plachtu. Také to se povedlo, ale rolovací hlavní plachta nedosáhla takové bezvýhradné podpory jako rolovací genoa.
Klasická hlavní plachta
Často se již dnes stává, že začínající jachtaři nedovedou s klasickou hlavní plachtou pracovat. Děsí se toho, že je nutné plachtu stále vytahovat a stahovat, pracně skládat a navíc nebezpečně, složitě a zcela nepochopitelně refovat. Hrůza, která na ně z této činnosti padá, je jasným argumentem: „ Klasickou hlavní plachtu? Nikdy!“
Přitom práce s touto plachtou není o mnoho složitější než práce s plachtou rolovací a dosažené výsledky jsou dokonce lepší. Další usnadnění práce přišlo s používáním lazyjacků a lazybagů. Stahujeme-li dnes plachtu dolů za použití těchto dvou pomůcek, více méně se o pracné skládání plachty nestaráme, pouze nad ní zapneme zip. Jen o málo složitější než oblečení si kalhot.
Stručně si tedy řekneme, jak se s klasickou plachtou pracuje a jak dlouho nám budou jednotlivé úkony trvat.
Vytahujeme-li hlavní plachtu, nejprve rozepneme lazybag, popř. rozvážeme složenou plachtu, povolíme poněkud otěž a kiking a plachtu vytáhneme. Je nutné při vytahování postavit loď přídí proti větru. Celá tato činnost nám zabere přibližně 2 minuty pokud se budeme jen lehce ulejvat a minuty tři, pokud si u toho zapálíme cigaretu. Tedy časově nic strašného.
Stahování plachty v případě použití lazyjacku a lazybagu bude ještě jednodušší, v podstatě stačí pustit výtah, plachtu na ráhně jen lehce porovnat a zapnout zip. Časově ještě rychlejší.
Věc které se však začínající jachtaři bojí nejvíce, je refování plachty. Celá procedura se zdá být příliš složitá a nebezpečná. Dojít ke stěžni, povolit otěž plachty aby začala flatrovat, spustit výtah, zaseknout refovací oko, dotáhnout výtah, dotáhnout zadní lem. Na papíře se to ani tak složité nezdá a to je ještě možné vynechat postavení lodi proti větru. Není to složité ani ve skutečnosti. Je-li posádka jen trochu sehraná, zabere celé zarefování také jen okolo dvou minut času.
Jak je vidět, obavy s klasické hlavní plachty jsou zcela zbytečné. Práce s ní není nijak výrazně složitá a ani časově není problémem.
Rolovací hlavní plachta
Co je považováno za hlavní výhodu rolovací hlavní plachty, je snadná práce s ní. Ne vždy tak tomu opravdu je. Ano pokud jde vše tak jak má, není její ovládání nic složitého, ale poměrně často se také stává, že vše tak jak má nefunguje. Někdy bývá na vytahování a zatahování plachty třeba hodně síly, protože mechanismus není správně udržován. Všechna lana vedou přes velké množství kladek, které většinou nejsou na lodích s rolovací plachtou nijak extra kvalitní, proto se i volně točí jen nerady, jakmile po nich chceme pohyb v tahu, je to bezmála tragické nedorozumění. Již toto samo prodlužuje vytažení a stažení plachet na delší dobu, než je nutná na to samé u klasické plachty.
Dále se někdy může stát, že se plachta při vytahování, nebo zatahování ve stěžni zasekne a nejde již ani dovnitř, ani ven. To je nepříjemné hlavně ve chvíli, kdy je špatné počasí a je potřeba plachtu rychle zmenšit. V tuto chvíli si teprve ti, kteří se báli refování klasické plachty, užijí, protože jim nezbude, než vylézt ve vlnách na stěžeň a pokusit se plachtu uvolnit. Není to nic jednoduchého a rozhodně je to mnohonásobně nebezpečnější než samotná cesta ke stěžni.
Porovnání
Většina rolovacích hlavních plachet je vyrobena beze spír. Pokud nějaké mají, jsou to jen krátké svislé spíry, které nemají na tvar plachty takový vliv jako spíry vodorovné. Profil plachty bez spír je samozřejmě o něco horší.
Rolovací hlavní plachta u stejné lodi je menší, než plachta klasická. Nejde sice o velké rozdíly, ale přeci jen nějaké jsou.
Rolovací hlavní plachtu není nikdy možné vytrimovat stejně dobře jako plachtu klasickou. Tvarovacích prvků na rolovací plachtě je méně. Zatímco zrefovaná klasická hlavní plachta si stále udržuje správný tvar, plachta rolovací získává veliké „ břicho“ a její vlastnosti se zhoršují.
Účinnost rolovací hlavní plachty je na stejné lodi asi o 10% nižší než plachty klasické.
Výhodou rolovací plachty je, že v případě že není používána, je schována před UV zářením, které plachtu ničí. Klasickou hlavní plachtu je třeba před účinky UV záření zakrývat.
Závěrem
Všichni ti, kteří mají v těle jen trochu sportovního ducha a chtějí si s lodí hrát, by měli na rolovací plachtu zapomenout. Pokud snad chcete přímo závodit, potom už o rolovací plachtu nemůžete ani pohledem zavadit, tato plachta nebyla vymyšlena pro vaši jachtu.
Naopak, je-li vám jasné, že na jachtě se budete po většinu doby pohybovat jen s naprostými laiky, kteří rozhodně nejsou nijak hraví, potom je rolovací hlavní plachta pro vás. Máte-li však tuto posádku a vy sám jste nadšeným jachtařem, vězte, že není velikým problémem se klasickou hlavní plachtu naučit balit i refovat v jednom. Jen to déle trvá a vyžaduje mírně více zkušeností.
11938
Související články
Na co před sezónou nezapomenout
Na co před sezónou nezapomenout
Každým dnem se blíží doba, kdy majitelé se svými jachtami poprvé vyplují. Ještě před vyplutím je však třeba zkontrolovat celou loď a opravit vše, na co nebyl čas během zimy. Oprava během sezóny nás může připravit o drahocenné chvíle volna.