Elektromotor na palubě
Každá plachetnice má na palubě větší či menší pomocný člun. Říkejme mu dinghy. Obvykle s motorem. Se spalovacím motorem. Není ale čas vyměnit těžký, špinavý, údržbu vyžadující a často poruchový motor za čistý elektromotor?
Jaké jsou výhody a nevýhody spalovacích motorů na dinghy ve srovnání s motory elektrickými? Osobně bych jako zásadní vadu spalovacího motoru viděl jeho údržbu. Výměny oleze, elektrody, zazimování, správné uložení, dolévání benzínu (navíc nutnost mít na palubě benzín, který tak rád hoří).
Než bychom se ale pouštěli do přesvědčování, pouze si vyjmenujeme klady a zápory těchto dvou řešení. Začneme u benzínového přívěsáku, který je stále na dinghy dominantní.
Benzínový přívěsný motor
Klady
+ velké rozšíření
+ vyšší výkon
+ vyšší rychlost
+ větší dojezd
+ cena
Zápory
- hlučnost
- potřeba pravidelné údržby
- potřeba benzínu,
- špinavý
- méně spolehlivý
- náročnější zimování
- ekologie
- hůře skladovatelné
Elektromotor
Klady
+ téměř nulová údržba
+ čisté zařízení
+ při přepravě je možné ho uložit do kufru mezi oblečení
+ není třeba benzín, ani olej
+ tichý provoz
+ ekologické
+ bezpracné zimování
Zápory
- kratší dojezd
- spotřeba elektrické energie
- nižší výkon
- vyšší cena
Hlavní problém při využití elektromotoru vidím v dojezdu a výkonu. Zatímco na dinghy se spalovacím motorem se mohu vydat na výlet po řece k 10 km vzdáleným vodopádům a budu tam hned (maximálně si přiberu s sebou náhradní kanystr), plavba s elektromotorem bude dlouhá časově. A navíc plná obav, aby to nazpátek nebylo proti silnému větru. To by mohlo výrazně snížit dojezd.
Pokud se na takto dlouhé plavby nevydáváme, pak může být elektromotor dobrou volbou. Zvláště v případě, že máme dobře vyřešenu elektrickou soběstačnost jachty.
3046
Související články
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede? Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.