Dokonalá bouře
Námořní doprava je jako dobře namazaný stroj. Vše pracuje, jak má, vše se točí. To platí jen do chvíle, kdy někdo do soukolí strčí železnou trubku. To se nyní stalo v Číně.
Představte si starou mašinu z doby mechaniky složenou z ozubených kol, klínových řemenů, řemenic. Složitá mašina, která ale spolehlivě pracuje, pokud ji správně mažete.
Tak funguje celosvětový průmysl. Kolečka (továrny) se točí, klínové řemeny přenášejí pohyb dál a dál. To je doprava, která je z celosvětového měřítka zajišťována především dopravou lodní, kontejnerovou.
Celek funguje mnoho desetiletí, přidávají se další ozubená kola, mechanizmus je stále výkonnější a složitější. Najednou se ale jedno velké ozubené kolo zadrhne. Nezastaví se docela, jen zpomalí. A hrozí zastavením. Co se stane s celou složitou mašinou?
Přesně k tomu nyní dochází s nákazou koronavirusem v Číně. První, kdo je uvržen do chaosu, který znamená nesmírné problémy, je námořní doprava.
V čínských přístavech se loni otočilo 261,5 milionů TEU. To jsou menší 6 metrů dlouhé přepravní kontejnery. Čína dodává hotové produkty i nejrůznější součástky do celého světa. Kvůli koronaviru zpomalují fabriky, zastavuje se doprava. Hyunday v Jižní Koreji zastavuje výrobu, nemá díly. Ozubené kolo zpomaluje.
Celosvětová lodní doprava.
Kontejnerové lodě začínají čínské přístavy vynechávat. Zboží do čínských přístavů končí v Jižní Koreji. Zatím… Kapacita je ale omezená. Až epidemie odezní, bude třeba je přepravit z Koreje do Číny. To může být za měsíc, nebo také za rok… Některé lodní společnosti zabývající se kontejnerovou dopravou hlásí 25% omezení. Zatím.
Kontejnerové lodě mají své jízdní řády. Plují na trasách z Asie do Evropy a zpět. Vše je nalinkované na měsíce a roky dopředu. V jízdním řádu ale najednou vypadávají zastávky. Není kam vozit, není co vozit. Nastává chaos…
Globalizace umožnila neuvěřitelné věci. Telefon dovezený z Číny stojí pár kaček, spotřeba může stále růst. Dlouho to vypadá na nebetyčný blahobyt.
Pak ale v Číně dostanou kašel a dlouho nezastavitelný stroj se sesype jako domeček z karet. A my tady určitě nejsme dost daleko, aby se nás to nedotklo…
6944
Související články
Cesta do Chorvatska
Cesta do Chorvatska
Přinášíme vám informace z první ruky o cestě do Chorvatska a zpět. Informace jsou ze dvou zdrojů, vedle skoro všem známého Jirky Pacáka, jde i o informace od majitele jachty zakotvené v Chorvatsku.
Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Co se stane když... je v trupu díra podruhé
Zlý sen všech námořníků pokračuje – po počátečním zmatku se podařilo najít poměrně malou trhlinu v trupu na přídi. Podlážky se pomalu vydávají na cestu lodí a teď babo raď, co s tím?
Co se stane když... je v trupu díra
Co se stane když... je v trupu díra
Poklidnou noční plavbu přeruší náraz, alarm bilge pumpy vřeští, čerpadlo vrčí jako o život, podlážky se pomalu začínají zvedat a panika v podpalubí nabírá druhý dech. Do trupu se někudy valí voda. Potápíme se!