Dočkali jsme se…
Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin. Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi Cesaria. Její předchůdkyně Christine se po několika intenzivních sezonách odebrala do manévrovacího důchodu.
Ti z vás, kteří měli možnost s námi na Christine trénovat vědí, že zde platilo těžko na cvičišti lehko na bojišti dvojnásob. Loď byla velmi specifická hlavně svými plavebními vlastnostmi celokýlové lodi, díky kterým byla často velmi neochotná měnit směr, zvláště pak na zpátečku. Kombinace relativně silného prop walku a malého kormidelního kola couvačky rozhodně neulehčovala. Tak se rozhodlo, že to chce změnu a pořídila se krásná nová Cesaria. Přes zimu se dávala dohromady a od včerejška už je připravená poskytovat své služby všem nedočkavým námořníkům, kteří se chtějí něco naučit, nebo se jen rozjezdit před sezonou.
Foto Vojtěch Sládeček
První kurz na nové lodi.
A v čem je hlavní výhoda nové lodi? Jde především o to, že se mnohem více podobá tomu, s čím se setká běžný charterový jachtař na moři. A o to nám hlavně šlo. Moderní tvar lodi s dnes běžně užívaným high aspect kýlem, standardně velké kormidelní kolo, plynová páka po ruce. Loď se na vodě chová naprosto průměrně jako většina charterových lodí a právě v tom je ten hlavní přínos. Nepřekvapí vás, že se jí někam nechce zatočit, vždy velmi ochotně poslechne kormidelníka, není v ničem zákeřná. Reakce lodi jsou perfektní i díky účinnému šroubu s velkou stoupavostí. Jediné co zůstává stejné s odcházející Christine je silnější prop walk na levou stranu, což je ale pro trénink spíše přínosné. S úplně novým motorem je tedy připravená zase pár dalších sezon posloužit a včera se oficiálně přihlásila do náročné služby Lodních novin. Těžko zde závěrem popřát dobrý vítr do plachet, jelikož na lodi chybí stěžeň, ani ta stopa pod kýlem v mělkém a bahnitém dně Vltavy nebude tím pravým, tak snad jen ať jí to dobře a spolehlivě brblá…
Poznámka
Na zítra se nám uvolnila dvě místa na maněvrech. Instruktorem je Vojta Sládeček.
1402
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?