Dobrovolná odchylka od kurzu
Plujete za snížené nebo dokonce nulové viditelnosti a nefungují přístroje. Nepravděpodobné, ale možné. Jednou z navigačních metod, jak doplout k svému cíli je použití tzv. dobrovolné odchylky od kurzu. Do navigační praxe ji zavedl sir Francis Charles Chichester, legendární pilot a námořník. V angličtině se používá termín deliberate offset course to destination.
Princip této metody je velmi jednoduchý. Dobrovolně plujete špatným kurzem, abyste následně věděli, kudy dále do cíle. Uvedu příklad. Na základě předchozí navigace (dead reckoning) znáte svojí přibližnou polohu. Víte, že váš cíl se nachází asi 5 Nm přibližným kurzem 120° T. Popluji-li uvedeným kurzem, tak s ohledem na relativní nepřesnost DR navigace nemám jistotu, že skončím na správném místě. Po doplutí k pobřeží nebudu vědět, zda se cíl nachází vlevo nebo vpravo. Z tohoto důvodu záměrně volím kurz s odchylkou, protože u pobřeží (nebo po určité vzdálenosti, záleží na okolnostech) budu vědět, že můj cíl se nachází v opačném směru, než byla zvolená odchylka. Na přiloženém obrázku volím odchylku cca 20° severně, tj. pluji kurzem 100°T. Poté, co dosáhnu pobřeží, resp. stanovené hloubky u pobřeží, vím, že můj cíl se nachází někde na jih od nové polohy. Nemusím uvažovat nad tím, zda jsem vlevo nebo vpravo od cíle.
Chichesterův let z Nového Zélandu do Austrálie.
Sir Chichester popsal tento způsob navigace při legendárním přeletu z Nového Zélandu do Austrálie v roce 1931. Věděl, že po určité době musí přistát na Norfolk Island, aby dočerpal palivo. S ohledem na dobové navigační možnosti nedokázal navigovat natolik přesně, aby doletěl přímo na ostrovy, ale dokázal určit potřebnou vzdálenost. Jakmile ji uletěl, tak při použití dobrovolné odchylky od kurzu věděl, že mu stačí stočit kurz jedním směrem a ostrovy by se měly objevit. A naštěstí se tak stalo.
Sice v dnešní době se může jevit použití takto primitivní techniky navigace jako nadbytečné, ale můžou nastat situace, kdy nic jiného nezbude.
1682
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Který vrak je nebezpečný a který nikoli
Vrak! Nebezpečí pro plavbu, ale také lákavý cílů dobrodruhů. Který vrak je pro nás nebezpečný a nad kterým můžeme bezpečně proplout? Vyznáte se ve znacích, které jsou na mapách pro vraky používány?