Dobrej nápad, špatnej nápad?
Francouzská loděnice Dufour zakomponovala do své atraktivní novinky několik zajímavých nápadů. Zajímavých nemusí znamenat dobrých. Alespoň z našeho pohledu. Některé z nich mě nepřesvědčily.
Nová jachta Dufour 32 vyniká zajímavým oplachtěním, která hledá inspiraci ve světě závodních lodí. To je sympatická snaha. Jen je v té chvíli otázkou, jestli dvojice vinšen na 32 stop dlouhé jachtě, která se sportem pyšní již v titulku, není málo…
Nebuďme ale přílišní šťouralové. Je třeba také chválit. Zajímavým nápadem je použití nafukovacího lazy bagu na ráhně, který napodobuje atraktivní park avenue boom. Na fotce to vypadá skvěle. Jen by stálo za to, se s tím seznámit v praxi. Výsledkem může být, že vršek je příliš vysoko a při práci s plachtou bude obtížné na ni dosáhnout.
Foto Dufour
Kormidelník má navigační budík za sebou.
Kormidelní páka je správné řešení. Kormidelník má loď příjemně v ruce a páka na kotvě nepřekáží. Pozice navigačního displeje však zaráží. Na fotkách i na videu vidíte přirozenou pozici kormidelníka za plavby. Navigační displej má ale ZA SEBOU! Ano, na lodi s kormidelním kolem je to dobrá pozice, ale s pínou v ruce je to dost nešikovné. Také řadící páku bych hledal blíže přirozené pozici kormidelníka.
Foto Dufour
Nebude pod deskou stolku na podlaze vlhko?
Stolek v kokpitu je velký a je možné ho použít k vytvoření pohodlného ležení mezi lavicemi. Horší to je, když ho nepoužíváte. Pak tvoří podlahu kokpitu. I když zřejmě neleží přímo na podlaze kokpitu, vypadá to na drobnou mezeru, přesto bude stále ve vlhku, protože prostor pod ním nebude chtít příliš vysychat. Platí to o deštivých měsících, ale i o slunečném létě, kdy posádka stále leze do vody a ven. Navíc když ho nebudete chvíli používat, bude pod ním dost svinčík.
Foto Dufour
Kotevní řetěz a bobstay se nebudou mít rádi.
Než uzavřeme naše zamyšlení znovu na zádi, podíváme se na chvíli na příď. Zdá se, že čelen je fixován dolů stabilním lankem, kterému se říká bobstay. Díky němu je na čelen možné vytahovat i plachty tupu Code 0, které vyžadují velké napětí v předním lemu. Nyní si představte, že stojíte na kotvě a hodně fouká. Loď poletuje z boku na bok. Podle mě bude při natočení pravobokem na vítr řetěz zachytávat o bobstay, který bude trpět.
Foto Dufour
Vleže je paddleboard stabilní...
Nakonec se vrátíme na záď. Na lodi chybí klasická koupací plošina a podle fotografií a videa nikde nevidím schůdky do vody. Schůdky zřejmě budou někde schované, ale místo koupací plošiny je na zádi zaprcatělý paddleboard. Znovu zajímavé řešení s velkým otazníkem. Pokud v tom umíte chodit, není problém z kokpitu nastoupit na paddleboard. Máte stabilitu, dáte to. Když je uvázaný, je to trochu horší, protože dříve či později, až se napne provázek, sebou škubne. To bývá chvíle, kdy je snadné si nabít hubu. Tady je provázek, kterým je nafukovací trenažér stability přidělán k lodi, velmi krátký…
Jinak samozřejmě tu jsou i plusy. Paddleboard je možné využít místo dinghy a na zádi nepřekáží…
Na závěr bych chtěl uvést, že jde o závěry, které jsem si udělal na základě fotografií a videa, na lodi jsem nestál. Proto je možné, že některé (nebo všechny) závěry jsou příliš přísné. Doufám tedy, že se diskuze na Facebooku nezvrhne v mé kamenování. Ale jiným názorům se nebráním, naopak.
2525