DAN BUOY důležitá věc při muži přes palubu
Reálnou situaci MOB (muž přes palubu) si nepřeje zažít nikdo. I přesto občas k situacím dochází a je velmi důležité být na ně dobře připraven.
Nejdůležitější je prevence v podobě záchranných vest a harnesů v kombinaci se safety lines, které jsou nataženy na palubě podél celé lodi a eliminují tak riziko pádu přes palubu a opuštění lodi.
Nyní se ale zaměříme na základní záchrannou výbavu, která výrazně zvyšuje šanci na úspěšnou záchranu. Na dobře vybavené lodi by neměl chybět záchranný prvek zvaný DAN BUOY. Jedná se o plovoucí bójku s reflexní vlajkou na vrcholu. Může být použita i vlajka námořní abecedy „O“(Oscar) - mezinárodně uznávaný signál pro muže přes palubu. Důležitou vlastností bójky je její výška, která bývá kolem 170 cm. Díky závaží plave bójka ve vertikální pozici, což zajišťuje, že je lépe viditelná než klasická záchranná podkova, která splývá s hladinou. Bóje je také vybavena reflexními prvky, nebo přímo světýlkem, které se při styku s vodou automaticky aktivuje.
Podle doporučení RYA je klíčovou věcí, kterou je potřeba udělat jako jeden z prvních kroků při situaci MOB, takzvané S P T. Tato zkratka v krizové situaci pomůže se základními kroky.
První písmeno S – SHOUT – ZAKŘIČET- vzburcovat, upozornit posádku.
Další písmeno P – POINT – UKAZOVAT- je velmi podstatným a opomíjeným bodem. Upozorňuje na to, že je velmi důležité na osobu ve vodě ukazovat. Budeme-li se jen dívat, snadno můžeme ztratit kontakt. Pokud ale ukazujeme, jsme schopni i při drobném rozptýlení člověka ve vodě opět lokalizovat. Platí také pravidlo, že první, kdo spatří pád člověka do vody, by neměl mít žádnou jinou funkci, než je sledování osoby ve vodě.
Poslední písmeno T – THROW- HODIT- odkazuje na vhození záchranných prostředků do vody, aby co nejvíce označily místo pádu a ulehčily tak návrat. Většina by asi použila záchrannou podkovu. Ta ale bývá plovoucím lankem přivázaná k lodi a její funkce přichází na řadu spíše pro finální přitažení MOB z vody. Z toho důvodu je dobré mít na lodi DAN BUOY, která je připravena k okamžitému použití. Stačí jí vytrhnout z držáku, který bývá umístěn na záďovém koši, tedy v dosahu posádky. Okamžitě po pádu jste schopní hodit bóji do vody a místo označit.
K zakoupení je buď klasická plastová bóje, nebo novější nafukovací typ, který se po vhození do vody nafoukne automaticky. Funguje na podobném principu jako automatické záchranné vesty. Po vhození do vody se aktivuje systém s jehlou, která probodne CO2 bombičku a bóji nafoukne. Bóji lze náhubkem dofouknout a k dispozici je i madlo na držení. Malá vodní kotva pak brání bóji ve splouvání. U nás dodává tyto bóje například firma fas yachting.
5697
Související články
Co o délce kotevního řetězu nevíte
Co o délce kotevního řetězu nevíte
Správná délka vypuštěného kotevního řetězu na dané hloubce je dána násobkem hloubky. Čtyřnásobkem, pětinásobkem, to již záleží na tom, jakou chcete mít jistotu. Hraje nějakou roli rychlost větru?
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede? Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.