Další dva důležité uzly
Možná se vám bude podle obrázku zdát, že zde máme uzly tři, ale není tomu tak. První a druhý uzel jsou stejné. Jde u dva různé způsoby vázání lodního uzlu. Třetí je uzel škotový. Fotografie jsou z knihy Přístavní manévry, kde najdete i další potřebné uzly.
Lodní uzel
Lodní uzel se hodí například na rychlé uvázání lana na pachole na břehu. Na lodi se tímto uzlem standardně uvazují fendry. Uzel dobře drží a snadno se povoluje. Není vhodný k vázání na hranaté profily.
Jak na to
Lodní uzel 1
Potřebujeme-li uvázat uzel na pacholeti, zvolíme obvykle nahození dvou smyček. Začneme přípravou smyčky na laně (1). Poté bude následovat smyčka druhá, která bude zhotovena tak, aby bylo možné je přes sebe přehodit (2). Poslední fází je přehození smyčky B přes smyčku a A. Nyní je možné celý uzel na pacholeti dotáhnout (3).
Lodní uzel 2
Vážeme-li lodní uzel kolem relingového lanka či na zadní koš, je třeba zvolit jinou techniku. Začneme tím, že vedeme volný konec lana spodem kolem předmětu, na který budeme uzel vázat (1). Pokračujeme volným koncem ještě jednou kolem, tentokrát již na druhé straně od pevného konce, v našem případě horem (2). Nakonec volný konec protáhneme vzniklou smyčkou a dotáhneme (3). Takto například vážeme fendry.
Škotový uzel
Jednoduchý uzel, který lze použít na nastavení lan. Jde o spolehlivý uzel sloužící ke spojení dvou lan nestejného průměru nebo materiálu. Uzel se dobře rozvazuje i po dotažení.
Jak na to
Ohneme silnější lano a protáhneme středem lano slabší (1). Nyní protáhneme slabší lano kolem obou konců lana silnějšího (2). Volný konec slabšího lana přijde protáhnout vzniklou smyčkou (3). Nakonec obě lana pevně dotáhneme. Vznikne pevné spojení dvou lan nestejného průměru.
17191
Související články
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.