Co udělá vítr u pobřeží
Blížíte se na plachetnici k pobřeží. Víte, jak se bude u pevniny měnit vítr? Odkud půjde? Více zprava? Zleva?
Pro směr větru platí jednoduchá pravidla. Vycházet budeme z větru gradientového, který vane nad povrchovou vrstvou, tedy vrstvou atmosféry, která je ovlivněna třením o zemský povrch. Gradientový vítr, tedy vítr způsobený rozdílem tlaku, vane ve směru izobar. Podíváme-li se na synoptickou mapu, gradientový vítr bude vát ve směru izobar. V tlakové výši po směru hodinových ručiček, v tlakové níži proti směru.
Protože není gradientový vítr ovlivněn třením, bude silnější, než vítr u zemského povrchu. Sestoupíme-li tedy k zemskému povrchu, vítr bude slabší a bude proti gradientovému větru stočen více proti směru hodinových ručiček. A zde se dostáváme k jednoduchému pravidlu. Čím bude vítr slabší (více ovlivněn třením) proti větru gradientovému, tím více bude stočen proti směru hodinových ručiček.
Vítr nad pevninou je třením více ovlivněn, než vítr nad mořem, proto bude více stočen proti směru hodinových ručiček. Vítr nad mořem je proti gradientovému stočen cca o 15°, vítr nad pevninou až o 45°.
10748
Související články
Lokální větry ve Středomoří
Lokální větry ve Středomoří
Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.
Co dokáže autopilot
Co dokáže autopilot
Autopilot je nejlepší přítel na palubě. Zmáčkneme AUTO a jedeme. Není třeba stát za kormidlem, soustředit se na vedení lodi. Jste-li sóloví jachtaři, je nezbytný. Víte ale, co vše autopilot dokáže?