Co se stane když... loď přijde o stěžeň
Dalším nebezpečím číhajícím na moři je ztráta stěžně. Nebudeme se bavit o chorvatském evergreenu pod mostem Ždrelac mezi ostrovy Ugljan a Pašman, ale o situaci, kdy povolí některý z prvků pevného lanoví a stěžeň se v nejméně vhodný okamžik poroučí do moře.
Redaktoři z Yachting Monthly nalodili Paula Leese, zakladatele firmy Crusader Sails, který, kromě jiného ve své jachtařské kariéře zlomil tři stěžně a vydali se ve třiceti uzlech plachtit. Aby vše klaplo, v kování vantů na levoboku vyměnili masivní ocelové trny za šestimilimetrové laminátové tyčky.
Zlomení první tyčky najdete v čase 4:40, zřícení stěžně poté co povolil i druhý vant o 14 vteřin později.
Uklidnit se
Po spadnutí stěžně by prvním krokem mělo být zastavení se, zklidnění a zhodnocení situace – jsou všichni na palubě a v pořádku? Jak daleko jsme od návětrného břehu? Hrozí nám akutní nebezpečí? Rádio bude pravděpodobně k ničemu – anténa je na stěžni a krátký pendrek přenosné vysílačky má dosah spíše symbolický. Plachty ve vodě fungují jako mořská kotva, splouvání by mělo být poměrně pomalé a loď se dříve či později sama nastaví do jakéhosi driftu. I pomalé splouvání však může být velký problém – hlavně u břehu, či v blízkosti plavební dráhy.
Pozor také na změněný pohyb lodě. Místo obvykle majestátního kolébání se pohyby paluby zrychlí a zkrátí. Stěžeň a kýl fungují jako dlouhé kyvadlo s poměrně velkou setrvačností. To nyní chybí.
Materiál pro nouzové oplachtění
Následuje zajištění materiálu pro nouzové oplachtění – ráhno, zbytek stěžně a vyčištění paluby od zbytků pevného lanoví, začínáme na straně, na kterou padl stěžeň.
Použité nástroje:
Klasické mechanické kleště – fyzicky velmi náročné, důležité je využívat váhu celého těla
Hydraulické kleště – jednoduchá obsluha, rychlá práce, nevýhodou je vysoká cena
Pyrotechnic wire cutter – nepodařilo se mi dohledat český ekvivalent, prostě bazmek na principu porážecí pistole se slepou patronou
Pilka na železo - „oldschool, effective“, aneb v jednoduchosti je krása (pokud je nový plátek a dost času)
Vytáhnout stěžeň?
Zlomený stěžeň bude dost ostrý a díra v trupu je obvykle poslední věc, kterou na lodi bez stěžně ještě potřebujeme. Zkusíme zbytek stěžně dostat zpátky na palubu za pomoci dostupných lan a vinšen. Z videa je víc než zřejmé, jak nesmírně fyzicky namáhavá je tato část záchrany. Dvěapůl hodiny na vytažení části stěžně od paluby k prvnímu sálingu. A to je na palubě šest chlapů v plné síle! Ve dvou, nebo s rodinkou je to spíše nemyslitelné.
Jeden z komentujících popisuje svoji sólo zkušenost na 38stopé lodi, kdy mu pouhé vyčištění paluby zabralo téměř 24 hodin. Znamenalo to bezesnou noc na kotvě na hluboké vodě při čekání na pomoc kvůli záchraně zbytku takeláže.
Závěrem
Co dodat jedním slovem? Nechceš! Jedinou obranou je pravidelná důkladná prohlídka celé takeláže. Změna barvy, rezavé pramínky či přímo vylomená vlákna jsou jasnými ukazateli, že už je čas. Orientačně je životnost ocelového lanoví ve slaném prostředí deset až patnáct let.
4417
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.