Co se přesně stalo na Scallywag?
Jak se mohlo stát, že John Fisher spadl přes palubu Scallywag? Co předcházelo další tragédii tohoto ročníku Volvo Ocean Race?
John Fisher spadl přes palubu v pondělí 26. března. Stalo se to v hloubi Jižního oceánu, cca 1400 mil západně od mysu Horn. V bouřlivých podmínkách se ho již nepodařilo najít.
V době nehody vál vítr o rychlosti 35 – 45 uzlů, výška vln se pohybovala kolem 5 metrů a přeháňky snižovaly viditelnost. Bylo 15 minut před východem slunce.
Jachta plula s prvním refem na hlavní a kosatkou J2. Na stěžni byla ještě přední plachta Fractional 0 (FR0), byla ale zarolovaná.
Cca ve 1300 UTC Scallywag surfovala z vysoké vlny. Surfing vyústil v nehlášenou halzu.
John Fisher byl v kokpitu. V okamžiku halzy se přesouval dopředu, aby uklidil otěže FR0. To byl důvod, proč nebyl přicvaknutý psími kšírami. Šlo o standardní proceduru. Při přesunu mezi jednotlivými pozicemi nejsou členové posádky na palubě přicvaknuti.
Jak hlavní plachta letěla na druhý bok lodě, otěže zachytily Johna a katapultovaly ho přes palubu. Posádka v kokpitu byla přesvědčena, že John byl v bezvědomí ještě předtím, než dopadl do vody.
John měl na sobě sucháč, rukavice, záchrannou vestu.
Posádka ihned hodila za Johnem záchranný kruh a JON bóji, aby označila pozici.
Nějaký čas trvalo, než se podařilo uvést loď do pořádku, a vrátit se na místo, kde k nehodě došlo.
Ve 1342 UTC tým hlásí vedení závodu, že došlo k MOB, že se vrací na místo a začíná s pátráním.
Pátrání probíhalo několik hodin, nepodařilo se však najít Johna, záchranný kruh ani JON bóji.
Vzhledem ke zhoršujícímu se počasí bylo učiněno těžké rozhodnutí a pátrání bylo ukončeno.
Scallywag nyní nepokračuje v závodu, ale míří na severovýchod k pobřeží Chile.
7316
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.