Co se přesně stalo na Scallywag?
Jak se mohlo stát, že John Fisher spadl přes palubu Scallywag? Co předcházelo další tragédii tohoto ročníku Volvo Ocean Race?
John Fisher spadl přes palubu v pondělí 26. března. Stalo se to v hloubi Jižního oceánu, cca 1400 mil západně od mysu Horn. V bouřlivých podmínkách se ho již nepodařilo najít.
V době nehody vál vítr o rychlosti 35 – 45 uzlů, výška vln se pohybovala kolem 5 metrů a přeháňky snižovaly viditelnost. Bylo 15 minut před východem slunce.
Jachta plula s prvním refem na hlavní a kosatkou J2. Na stěžni byla ještě přední plachta Fractional 0 (FR0), byla ale zarolovaná.
Cca ve 1300 UTC Scallywag surfovala z vysoké vlny. Surfing vyústil v nehlášenou halzu.
John Fisher byl v kokpitu. V okamžiku halzy se přesouval dopředu, aby uklidil otěže FR0. To byl důvod, proč nebyl přicvaknutý psími kšírami. Šlo o standardní proceduru. Při přesunu mezi jednotlivými pozicemi nejsou členové posádky na palubě přicvaknuti.
Jak hlavní plachta letěla na druhý bok lodě, otěže zachytily Johna a katapultovaly ho přes palubu. Posádka v kokpitu byla přesvědčena, že John byl v bezvědomí ještě předtím, než dopadl do vody.
John měl na sobě sucháč, rukavice, záchrannou vestu.
Posádka ihned hodila za Johnem záchranný kruh a JON bóji, aby označila pozici.
Nějaký čas trvalo, než se podařilo uvést loď do pořádku, a vrátit se na místo, kde k nehodě došlo.
Ve 1342 UTC tým hlásí vedení závodu, že došlo k MOB, že se vrací na místo a začíná s pátráním.
Pátrání probíhalo několik hodin, nepodařilo se však najít Johna, záchranný kruh ani JON bóji.
Vzhledem ke zhoršujícímu se počasí bylo učiněno těžké rozhodnutí a pátrání bylo ukončeno.
Scallywag nyní nepokračuje v závodu, ale míří na severovýchod k pobřeží Chile.
7503
Související články
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Prasklý tank benzínové pumpy vytéká do moře ve Hvaru
Ve Hvaru vyteklo do moře 15 tun nafty z prasklého tanku benzínové pumpy v lokalitě Križna luka. S nehodou se bojuje, nafty je ale dost.